Opintopolkutehtävät nuoren ura- ja ammatinvalinnassa : 8.- luokkalaisten kokemuksia Taitaja-tapahtuman opintopolkutehtävistä
Paavola, Kaija; Uusitalo, Anu (2008-11-12)
Paavola, Kaija
Uusitalo, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-12
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235653201-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235653201-4
Tiivistelmä
Ammatillisen toisen asteen kansallinen Taitaja- tapahtuma järjestetään vuosittain. Sen yh-teydessä järjestetään yläkoululaisille tarkoitetut opintopolut. Opintopolut ovat tehtäväpol-kuja, joiden avulla etsitään informaatiota koulutus- ja uravalinnan tueksi. Kehittämishank-keen tavoitteena oli tarkastella Taitaja-tapahtuman opintopolkutehtävien vaikuttavuutta 8.-luokkalaisten ura-ja ammatinvalinnassa. Hankkeessa pyrittiin myös selvittämään, miten verkossa olevat opintopolkutehtävät toimivat ja miten ne tukivat 8.-luokkalaisten ammatinvalintaa. Aineiston keruu tapahtui Espoo- Uudenmaan alueen yläkoulujen 8.-luokkalaisilta opintopolkutehtäviä tehneiltä oppilailta. Yläkoulujen oppilaanohjaajia tiedotettiin kyselystä ja se toteutettiin keväällä 2008. Työ osoitti, että opintopolkutehtävien vaikuttavuus 8.-luokkalaisen ura- ja ammatinvalintaan oli vähäinen. Pääsyynä oli, että verkossa olevia opintopolkutehtäviä ei tehty. Tähän vaikutti oppilaanohjaajien vähäinen etukäteisvalmistelu. Opintopolkutehtävät olivat epäselviä ja irrallisia. Taitaja-tapahtuman opintopolkutehtävien tekeminen oli vähäistä, koska opintopolut olivat vastaajien mielestä heikosti organisoitu. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että opintopolkutehtäviä on kehitettävä monipuolisemmiksi, nykyaikaisemmiksi ja nuorten maailmaa lähellä oleviksi. Myös oppilaanohjauksessa tulee kehittää opintopolkutehtävien hyödynnettävyyttä perusopetuksen ammatinvalintasuunnitelussa.