Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Opiskelijan ohjaaminen ammattiosaamisen näytössä Koulutuskeskus Tavastiassa
Körkkö, Veli-Pekka (2006)
Körkkö, Veli-Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-290
Tiivistelmä
Kehitystyön tavoitteena oli rakentaa opas toisen asteen ammatillisen koulutuksen työssäoppimisjaksoilla toteutettavien ammattiosaamisen näyttöjen helpottamiseksi. Ammattiosaamisen näytöt otetaan käyttöön viimeistään elokuussa 2006. Näyttöjen tarkoitus on varmistaa koulutuksen laatua ja vahvistaa työelämäyhteyksiä. Näyttöjen odotetaan yhtenäistävän opiskelijan arviointia. Niiden uskotaan parantavan opiskelijoiden yksilöllisten tavoitteiden toteuttamista sekä helpottavan siirtymistä työelämään. Työn lähtökohtana oli valmistaa opas ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamiseen opiskelijoille, työpaikkaohjaajille, opettajille ja opinto-ohjaajille. Aineistoa ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamisesta on paljon. Aineistot ovat liian laajoja. Niihin tutustumiseen ei haluta käyttää liian paljon aikaa. Varsinkin työelämä tarvitsee hyvin tiivistä ja helposti luettavaa tietoa. Siitä pitää löytää olennainen nopealla lukemisella. Myös opiskelijat tarvitsevat opasta näyttöihin perehdytyksen jälkeen. Opas toimii opiskelijoilleja opettajille ohjaavana muistilistana ammattiosaamisen näytön suorittamiseen työssäoppimisjaksolla. Työ toteutettiin perehtymällä ammattiosaamisen näyttöjen tämänhetkiseen materiaaliin. Niistä etsittiin olennainen tarvittava tieto, joka tarvitaan ammattiosaamisen näytön laadukkaaseen suorittamiseen. Aineistoa analysoitiin tiimissä, joka on ollut kehittämässä näyttöjä vuodesta 1999. Näiden pohjalta laadittiin opas. Työn tuloksena saatiin rakennettua ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamisopas. Oppaassa on lyhyt kuvaus ammattiosaamisen näytöstä. Siinä on kerrottu eri osapuolten tehtävät näytön toteuttamisesta muistilistan tyyppisesti. Opas on taitettu kirjan muotoon. Sen koko on A5, jotta sitä on helppo kuljettaa mukana. The aim of this development project was to compile a guidebook of vocational skills demonstrations during on-the-job learning periods in vocational upper secondaryeducation and training. Vocational skills demonstrations will be included in vocational qualifications in August 2006. The purpose of vocational skills demonstrations is to ensure high quality of training as well as to strengthen contacts with working life. Vocational skills demonstrations are expected to standardize evaluation, to support students - individual progress in studies and to facilitate their admission to working life. The purpose of this development project was to prepare a practical guidebook ofhow to conduct vocational skills demonstrations to students, on-the-job learning instructors, teachers and study counsellors. There is a lot of material of how to organize vocational skills demonstrations. These materials are far too detailed. One does not want to spend too much time with them. Especially working life needs very concise information and the essence of it must be found out quickly. Students also need a guidebook of how to perform a vocational skills demonstration during their on- the- job learning period. This guidebook serves as a memory list both to teachers and students during on-thejob learning period. The development project work was carried out as a study of present material on vocational skills demonstrations. The essential information needed in carrying out vocational skills demonstrations was searched for. The data were analysed in a team which has been developing the system of vocational skills demonstrations since the year 1999. The guidebook was compiled on the basis of this analysis. The result of the study is a practical guidebook of how to organize vocational skills demonstrations. There is a brief description of vocational skills demonstrations in the book. The tasks of students, instructors and teachers are listed so that these demonstrations can be carried out. The guidebook is laid out in the form of a book. The size is A5 so that it is easy to carry.