Opintojen keskeyttäminen Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun tekniikan yksikössä
Ruottu, Martta. (2008-07-31)
Ruottu, Martta.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-07-31
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1237451769-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1237451769-1
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia opintojen keskeyttämistä ja sen syitä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun tekniikan yksikössä AMKOTA-tilastojen pohjalta vuosina 2002–2007 ja verrata näitä tilastotietoja ammattikorkeakoulun sisällä ja valtakunnallisesti. Tarkoituksena oli selvittää, voiko tätä keskeyttämistä ehkäistä ennakolta ohjauksellisilla toimenpiteillä. Ensiksi työssä kuvataan, mitä ohjaus on ammattikorkeakoulussa ja Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun tekniikan yksikössä. AMKOTA-tietokannasta poimittuja tilastotietoja verrataan valtakunnallisesti ja kymmenen muun, Pohjois-Suomen ja osaksi arvottujen, ammattikorkeakoulujen keskeyttämisen tilastoihin. Sitten verrataan tekniikan ja liikenteen keskeyttämistä samoissa ammattikorkeakouluissa ja keskeyttämistä eri koulutusaloilla valtakunnallisesti. Seuraavaksi tarkastellaan ensin keskeyttämistä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa ja sen eri yksiköissä, nais- ja miesopiskelijoiden keskuudessa ja eri koulutusohjelmissa tekniikan yksikössä. Sitten tutkitaan keskeyttämisen syitä tekniikan yksikössä ja eri koulutusohjelmissa. Winhan tilastoista laskettiin, kuinka paljoin keskimäärin opiskelijoilla oli opintopisteitä heidän keskeyttäessään opintonsa. Lisäksi AMKOTA-tilastosta selvitettiin keskeyttämisen keskimääräinen ajankohta tekniikan yksikössä ja sen eri koulutusohjelmissa. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta keskeyttämisen olevan kärkiluokkaa, tarkasteltiinpa sitä valtakunnallisesti tai ammattikorkeakoulun sisällä. Suurimmiksi keskeyttämisen syiksi osoittautuivat opiskeluoikeuden menettäminen, syy ei tiedossa ja siirtyminen toiseen ammattikorkeakouluun. Suurimmalla osalla keskeyttäneistä ei ollut opintopisteitä ollenkaan. Seuraavina oli 1-20 ja 21-40 opintopistettä suorittaneet opiskelijat. Keskeyttämistä tapahtui eniten ensimmäisen lukuvuoden jälkeen, mutta myös kaksi vuotta opiskelleet muodostivat lähes yhtä suuren ryhmän. Ohjausta tulee kehittää, ja opettajatuutorointi pitää kattaa koko opiskeluaika. Opiskelijat tulee haastatella opintojen alussa, jotta saadaan käsitys opiskelijan motivaatiosta ja valmiuksista opiskeluun. Lisäksi heidät tulee haastatella joka lukuvuosi, jotta saadaan käsitys opiskelijan opiskelumenestyksestä ja mahdollisista vaikeuksista. Lisäksi opinto-ohjaajan ja koulutusohjelmavastaavien yhteistyötä tulee lisätä ja koota yhteen opiskelun vuosikierto heidän kanssaan.