Opintojen aloitusvaiheen ohjaus Etelä-Savon ammattiopiston liiketalouden koulutusyksikössä
Teräväinen, Marja (2007-12-05)
Teräväinen, Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197289491-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197289491-4
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke kuvaa opintojen aloitus- eli orientaatiovaiheen kehittämistä Etelä-Savon ammattiopiston liiketalouden koulutusyksikössä. Koulutusyksikössä on viime vuosina paneuduttu ohjauksen kehittämiseen ja samalla myös aloitusvaiheen ohjauksen kehittämiseen. Kuitenkaan kaikki opiskelijat eivät ole pystyneet ryhmäytymään omaan luokkaansa eivätkä kiinnittymään opintoihin tarpeeksi hyvin. Lisäksi keskeyttämisiä tapahtuu edelleen liikaa. Aloitusvaiheen ohjausta oli tarve kehittää niin, että se olisi suunnitelmallisempaa ja ohjeistettua ja myös toimijoiden roolit olisivat paremmin selvillä. Kun nämä asiat olisivat kunnossa, opiskelijoiden sitouttamisen pitäisi onnistua paremmin. Kehittämishankkeessa paneudun syksyn 2007 aloittavien ryhmien aloitusvaiheen ohjaukseen. Kehittämishankkeessa tutkailen ohjausta yleensä, opintojen ohjausprosessin eri vaiheita ja aloitusvaihetta erityisesti. Aloitusvaiheen ohjauksen osalta käyn läpi orientaatioviikon, ohjauksen toimijoiden roolit ja tehtävät sekä opintoihin orientoivaa materiaalia. Lisäksi pohdin mitä muita asioita opintojen aloitusvaiheessa olisi huomioitava. Kehittämishankkeen tärkeimpiä tuotoksia ovat selkeä suunnitelma aloitusvaiheen kehittämiseksi sekä työnjako aukikirjoitettuna taulukon muotoon. Kehittämishanke toimii lähtökohtana tulevien vuosien työlle aloitusvaiheen ohjauksen edelleenkehittämiselle.