Ryhmänohjaajan kansio - Savon ammatti- ja aikuisopiston, Osmajoentie 28:n sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan yksikköön
Hyvönen, Mirja (2006)
Hyvönen, Mirja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-302
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli koota ryhmänohjaajan kansio Savon ammatti- ja aikuisopiston, Osmajoentie 28:n sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan yksikköön. Työn tavoitteena oli selkiyttää ryhmänohjaajan roolia ja tehtäviä sekä yhtenäistää ohjauskäytäntöjä. Kansiosta oli tarkoitus tehdä käytännön työkalu ryhmänohjaajan työhön ja helpottaa siten ryhmänohjaajana toimimista. Kehittämishanke toteutettiin kevään ja syksyn 2006 aikana. Hankkeen suunnitteluun ja ohjaukseen osallistuivat yksikön ryhmänohjaajat, opettajat ja koulutuspäällikkö. Ryhmänohjaajilta ja opettajilta kerättiin toiveita kansion sisällöksi kevään aikana ja heiltä pyydettiin palautetta työn edetessä. Ryhmänohjaajan kansio koottiin oppilaitoksessa aiemmin käytössä olleista (päivitetyistä) ohjeista, oppaista ja lomakkeista sekä siihen tehtiin myös uutta materiaalia. Kansion kokoaminen oli työn tekijän vastuulla. Ryhmänohjaaja on opiskelijan lähin ohjaaja ja hänellä on merkittävä rooli ohjauksessa opiskelijan opintopolun aikana. Opetuksen luonne on muuttunut yhä enemmän oppimisen ohjaamiseksi, joten ohjauksellista työotetta käyttää koko henkilöstö. Ryhmänohjaajan kansioonkoottiin materiaalia ohjauksen keskeisistä periaatteista ja kansion taustalla olevasta oppimis- ja ohjauskäsityksestä. Kansiossa on omat osansa ohjauksen työnjaolle, opinto-ohjauksen toimialuekohtaiselle suunnitelmalle sekä ohjeille, oppaille ja lomakkeille, joita ryhmänohjaaja tarvitsee päivittäisessä työssään. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi työkalu ryhmänohjaajan käytännön työhön. Ryhmänohjaajan kansio otetaan käyttöön kevätlukukauden 2007 alkaessa Savon ammatti- ja aikuisopiston, Osmajoentie 28:n sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan yksikössä. Kansio on myössähköisessä muodossa, joten kansion päivittäminen on helppoa. Kansio ei ole koskaan valmis,vaan se muuttuu ja kehittyy ohjauskäytäntöjen muuttuessa. The purposeof the development project was to construct a folder for tutors working at SavoVocational College, Unit of Social Services, Health and Sports. The aim of the project wasto clarify the role and tasks of the tutors, and to unify the methods of tutoring. The folder was aimed to become a practical tool for the tutors, and thus ease their work. The project was carried out during the spring and autumn 2006. The participantsof the project included tutors, teachers and the educational manager. In the spring, the tutors and teachers were asked what they would like the folder to include. They were also asked to give feedback as the project proceeded. The folder was compiled of previously used (now updated)instructions of the college, guidebooks and forms, and also completely new material was produced. The writer of this report was responsible for compiling the folder. Tutor is the closest advisor of a student, and (s)he has a significant role in guiding and supporting the student throughout his or her studies. The nature of teaching is becoming more and more guidance-oriented, and thus the entire staff uses a guiding approach in their work. The tutor's folder consists of material concerning the most essential principles of guidance and of the learning and guidance concept on which the folder is based. The folder includes separatesections for the responsibilities of guidance, for student counselling strategy, and for instructions, guidebooks and forms which the tutor needs in his/her daily work. As the result of the project, a new tool for tutors was created. The folder will be taken into use at Savo Vocational College, Unit of Social Services, Health and Sports (Osmajoentie 28) at the beginning of the spring term 2007. It will also be available in electronic form in order to make updating the information easy. The folder will never be finished, but it will change andevolve as the strategies of guidance change.