Työvoimapoliittisen sosionomi (AMK) -aikuiskoulutusryhmän aloitusvaiheen ohjaus : case ASO5T 2007-2008
Rautiainen, Helena (2008-02-01)
Rautiainen, Helena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-02-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203075071-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203075071-5
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa tietopaketti työvoimapoliittisen aikuiskoulutusryhmän aloittamisesta ammattikorkeakoulussa kuvaten sitä erityisyyttä ja haasteita, mitä työvoimakoulutus asettaa oppilaitokselle. Aineistona oli sosiaalialan koulutusohjelman ensimmäisen työvoimapoliittisen sosionomi (AMK) -aikuiskoulutusryhmän ASO5T:n opintojen aloituslukuvuoden 2007-2008 työkierrossa syntynyt keskeisimmäksi valikoitu materiaali. Hankkeessa on esitelty koulutuksen suunnitteluvaihe, valintakokeet, orientoivat opinnot ASO5T-ryhmän koulutuksen alkaessa, ryhmänohjaus opinto-ohjauksen tunneilla, henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laadinnan yksilökeskustelut ja yhteistyö työvoimahallinnon kurssikummin kanssa. Aineiston analysoinnin osalta ei voida puhua perinteisestä tutkimuksellisesta luotettavuudesta ja yleistettävyydestä, vaan sen pohjalta löytyy huomioita ja näkökulmia oppilaitosarjen käytäntöjen kehittämiseen ja parantamiseen. Aikuiskoulutus kytkeytyy tiiviisti työmarkkinoihin. Aikuiskoulutusta käytetään nykyisin työttömyyden hallintakeinona, puuttuvien mahdollisuuksien täydentäjänä ja koulutuksen vinoutumien oikaisijana. Työvoimapoliittinen aikuiskoulutus (työvoimakoulutus) on työhallinnon rahoittamaa koulutusta, joka on opiskelijoille maksutonta. Vuonna 2003 tuli mahdolliseksi suorittaa myös korkea-asteen tutkinto työvoimapoliittisena koulutuksena. Työvoimahallinnon säädökset tuovat muun muassa seuraavia velvoittavia tehtäviä oppilaitokselle: työpäiväkirjan pitäminen, poissaolojen seuranta, henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatiminen ja tarkistaminen tietyssä aikataulussa, opintojen maksuttomuus oppimismateriaalien käytössä, Opal-palautteiden kerääminen ja yhteinen purkaminen työvoimahallinnon kanssa, erilaisten opintohallinnon asiakirjojen lähettäminen työvoimahallintoon sekä koulutuksen lyhyiden kesälomajaksojen sijoittuminen oppilaitoksen työvuoden aikatauluissa ja opetusjärjestelyissä. Aikuisryhmä on aina vaativa ohjattava ja suositeltavaa on, että ryhmänohjaaja on kokenut opettajatuutori. Ryhmänohjaajalla on oltava mahdollisimman selkeä ymmärrys ensinnäkin ohjaamansa tutkintotavoitteisen opiskelun kokonaisuudesta, aikuisopiskelijan oppimisesta ja elämäntilanteen monista rooleista sekä rohkeutta tuoda esiin erilaisia näkökulmia ja olla tarvittaessa eri mieltä pätevien toiselle alalle aiemmin kouluttautuneiden aikuisopiskelijoiden kanssa. Kehittämishankkeen jatkonäkymien osalta opintojen ohjaustehtävissä toimivien opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä opiskelijatuutoreiden koulutusta tulee kehittää ja resursoida riittävästi. Riittävän opintojen ohjauksen järjestäminen mahdollistaa sen, että opiskelija voi rakentaa itselleen oman elinikäisen oppimisen ja työelämän kannalta mielekkään tutkinnon. Kehittämishanke tukee jatkossa käynnistyvien työvoimapoliittisten koulutusten suunnittelua.