VÄLINEHUOLLON PROSESSIT JA TOIMINNANOHJAUSJÄRJESTELMÄ
Lanki, Päivi (2010)
Lanki, Päivi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091613069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091613069
Tiivistelmä
Kymenlaakson sairaanhoitopiiri on käynnistämässä hanketta, jossa toteutetaan välinehuollon toiminnanohjausjärjestelmä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut tuottaa tietoa Kymenlaakson sairaanhoitopiirin välinehuollon prosesseista sekä välinehuollon ja muiden osapuolten tarpeista, jotka kohdistuvat kehitteillä olevaan toiminnanohjausjärjestelmään. Työssä on selvitetty Kotkan välinehuollon ja sen asiakkaiden odotukset tulevalle järjestelmälle. Työhön otettiin mukaan myös Etelä-Savon sairaanhoitopiirin Mikkelin keskussairaalan välinehuollon kokemuksia ja näkemyksiä laadunhallintajärjestelmän käytöstä jo 8 vuoden aikana.
Työn tutkimusosuus on toteutettu käyttäen erilaisia kirjalähteitä, kyselylomakkeita ja henkilökohtaisia haastatteluita. Näiden avulla pystyttiin hahmottamaan koko välinehuollon prosessit ja sen tuottamat palvelut ja tuotteet sekä kartoittamaan huomioon otettavat lähtökohdat ja mahdolliset rajoitukset toiminnanohjausjärjestelmälle. Kyselylomakkeiden vastausten perusteella saatiin koottua informaatiota Kotkan välinehuoltajien ja välinehuollon asiakkaiden näkökulmista koskien mm. järjestelmän mahdollisesti tuomista hyödyistä, haitoista ja vaikutuksista välineiden hankintaan, varastointiin, logistiikkaan ja hävikkiin sekä potilasturvallisuuden parantumiseen. Merkittävää oli myös saada käyttöön tietoa, jota on kerääntynyt laadunhallintajärjestelmän käyttäjille Mikkelin välinehuollossa ja heidän kokemat haasteet ja muutokset.
Työn tutkimusosuus on toteutettu käyttäen erilaisia kirjalähteitä, kyselylomakkeita ja henkilökohtaisia haastatteluita. Näiden avulla pystyttiin hahmottamaan koko välinehuollon prosessit ja sen tuottamat palvelut ja tuotteet sekä kartoittamaan huomioon otettavat lähtökohdat ja mahdolliset rajoitukset toiminnanohjausjärjestelmälle. Kyselylomakkeiden vastausten perusteella saatiin koottua informaatiota Kotkan välinehuoltajien ja välinehuollon asiakkaiden näkökulmista koskien mm. järjestelmän mahdollisesti tuomista hyödyistä, haitoista ja vaikutuksista välineiden hankintaan, varastointiin, logistiikkaan ja hävikkiin sekä potilasturvallisuuden parantumiseen. Merkittävää oli myös saada käyttöön tietoa, jota on kerääntynyt laadunhallintajärjestelmän käyttäjille Mikkelin välinehuollossa ja heidän kokemat haasteet ja muutokset.