”Koska me tullaan leirille uuestaa!?” : Yhteistoiminnallinen leiritysmalli suomalaisille yleisurheiluseuroille
”Koska me tullaan leirille uuestaa!?” : Co-operative camping program for Finnish Track and Field Clubs.
Vepsä, Ville (2010)
Vepsä, Ville
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091713080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091713080
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja järjestää yhteistoiminnallisuutta tukeva pilottileiri sisulisäikäisille (9-15 vuotta) lapsille. Tarkoituksenani oli olla mukana kehittämässä yhteistoiminnallista leiritysmallia suomalaisten yleisurheiluseurojen käyttöön, ja tutkia pilottileirin kautta yhteistoiminnallisten opetusmenetelmien käyttöä yleisurheiluharjoittelussa.
Opinnäytetyössä olen tehnyt yhteistyötä kohdeseuran, Hämeenlinnan Tarmon, Lahden ammattikorkeakoulun sekä Suomen Urheiluopiston kanssa. Opinnäytetyöni koostuu leirin suunnittelusta, tammikuussa pidetystä pilottileiristä sekä leirin dokumentoinnista. Toimin itse leirillä vastaavana ohjaajana, ja suunnittelussa apuna oli työtä ohjaava opettaja Lahden ammattikorkeakoulusta.
Työni oli luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Aineistonkeruussa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Pilottileiri suunniteltiin ja toteutettiin käytännössä. Pilottileirin onnistumista tutkittiin lapsille teetetyn sosiometrisen mittauksen, sekä ulkopuolisesta havainnoinnista saadun aineiston avulla. Havaintojen kautta saadun aineiston avulla tutkittiin leirin onnistumista sen päätavoitteiden eli ryhmäkoheesion ja yhteistoiminnallisuuden kehittymistä.
Opinnäytetyön alussa esittelen pilottileirin, ja sen jälkeisessä teoriaosuudessa esitellään ryhmäkoheesiota ilmiönä, ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä sekä ryhmätoimintaa käsitteenä. Tutkimustuloksissa arvioidaan pilottileirin onnistumista ja luodaan jatkokehitysideoita. Työssä tarkastellaan myös kohderyhmän toiminnan kehittymistä tutkimusongelman näkökulmasta. Leirin avulla pystyttiin kehittämään ryhmän sisäistä koheesiota, yhteistoiminnallisuutta sekä vuorovaikutustaitoja.
Yleisurheilu on ja tulee aina olemaan yksilölaji. Yhteistoiminnallisella harjoittelulla ja sen jalostamisella lajista voidaan kuitenkin tehdä hetkittäin muutakin, kuin yksinäistä puurtamista. Leirillä käytetyt yhteistoiminnalliset opetusmenetelmät olivat suurimmalta osin toimivia. Menetelmän parhaita puolia olivat leirin onnistunut toteutus sekä toimivan leiritysmallin luominen. Useammalla pilottijaksolla tutkimustuloksiin olisi saatu lisää luotettavuutta.
Opinnäytetyössä olen tehnyt yhteistyötä kohdeseuran, Hämeenlinnan Tarmon, Lahden ammattikorkeakoulun sekä Suomen Urheiluopiston kanssa. Opinnäytetyöni koostuu leirin suunnittelusta, tammikuussa pidetystä pilottileiristä sekä leirin dokumentoinnista. Toimin itse leirillä vastaavana ohjaajana, ja suunnittelussa apuna oli työtä ohjaava opettaja Lahden ammattikorkeakoulusta.
Työni oli luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Aineistonkeruussa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Pilottileiri suunniteltiin ja toteutettiin käytännössä. Pilottileirin onnistumista tutkittiin lapsille teetetyn sosiometrisen mittauksen, sekä ulkopuolisesta havainnoinnista saadun aineiston avulla. Havaintojen kautta saadun aineiston avulla tutkittiin leirin onnistumista sen päätavoitteiden eli ryhmäkoheesion ja yhteistoiminnallisuuden kehittymistä.
Opinnäytetyön alussa esittelen pilottileirin, ja sen jälkeisessä teoriaosuudessa esitellään ryhmäkoheesiota ilmiönä, ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä sekä ryhmätoimintaa käsitteenä. Tutkimustuloksissa arvioidaan pilottileirin onnistumista ja luodaan jatkokehitysideoita. Työssä tarkastellaan myös kohderyhmän toiminnan kehittymistä tutkimusongelman näkökulmasta. Leirin avulla pystyttiin kehittämään ryhmän sisäistä koheesiota, yhteistoiminnallisuutta sekä vuorovaikutustaitoja.
Yleisurheilu on ja tulee aina olemaan yksilölaji. Yhteistoiminnallisella harjoittelulla ja sen jalostamisella lajista voidaan kuitenkin tehdä hetkittäin muutakin, kuin yksinäistä puurtamista. Leirillä käytetyt yhteistoiminnalliset opetusmenetelmät olivat suurimmalta osin toimivia. Menetelmän parhaita puolia olivat leirin onnistunut toteutus sekä toimivan leiritysmallin luominen. Useammalla pilottijaksolla tutkimustuloksiin olisi saatu lisää luotettavuutta.