Asiakaslähtöiseen tilintarkastajan vaihtumiseen ja uuden tilintarkastajan valintaan vaikuttavat tekijät pk-yrityksissä
Kilpi, Susanne (2010)
Kilpi, Susanne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091913112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091913112
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat asiakaslähtöiseen tilintarkastajan vaihtumiseen pk-yrityksissä Pirkanmaalla ja Uudellamaalla. Lisäksi tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat uuden tilintarkastajan valintaan.
Tutkimuksen teoriaosassa käytiin läpi tilintarkastukseen liittyvää lainsäädäntöä sekä tilintarkastajan vaihtumiseen ja valintaan liittyviä aikaisempia tutkimuksia. Aikaisempien tutkimusten perusteella muodostettiin tilintarkastajan vaihtumiseen ja valintaan vaikuttavista tekijöistä hypoteesit, joiden paikkansapitävyyttä testattiin yrityksille lähetettävien kyselylomakkeiden avulla. Tutkimuksen aineisto koostui 72:n Pirkanmaalta ja Uudeltamaalta olevan pk-yrityksen vastauksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että pk-yritykset Pirkanmaalla ja Uudellamaalla ovat asiakasuskollisia tilintarkastajilleen ja tilintarkastajien vaihtaminen on vähäistä. Merkittävimmät tekijät, jotka vaikuttavat asiakaslähtöiseen tilintarkastajan vaihtumiseen, ovat päävastuullisen tilintarkastajan ja tilintarkastustiimin jäsenten nopea vaihtuminen.
Tilintarkastajan valinnassa merkittävimmät tekijät pk-yrityksille ovat tilintarkastusyrityksen ja päävastuullisen tilintarkastajan maine. Lisäksi tilintarkastusyrityksen erityisosaamisella on suuri merkitys. Tutkimustulokset osoittivat, että yritykset Pirkanmaalla ja Uudellamaalla valitsevat tilintarkastajansa eri perustein toisiinsa nähden.
Tutkimuksen teoriaosassa käytiin läpi tilintarkastukseen liittyvää lainsäädäntöä sekä tilintarkastajan vaihtumiseen ja valintaan liittyviä aikaisempia tutkimuksia. Aikaisempien tutkimusten perusteella muodostettiin tilintarkastajan vaihtumiseen ja valintaan vaikuttavista tekijöistä hypoteesit, joiden paikkansapitävyyttä testattiin yrityksille lähetettävien kyselylomakkeiden avulla. Tutkimuksen aineisto koostui 72:n Pirkanmaalta ja Uudeltamaalta olevan pk-yrityksen vastauksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että pk-yritykset Pirkanmaalla ja Uudellamaalla ovat asiakasuskollisia tilintarkastajilleen ja tilintarkastajien vaihtaminen on vähäistä. Merkittävimmät tekijät, jotka vaikuttavat asiakaslähtöiseen tilintarkastajan vaihtumiseen, ovat päävastuullisen tilintarkastajan ja tilintarkastustiimin jäsenten nopea vaihtuminen.
Tilintarkastajan valinnassa merkittävimmät tekijät pk-yrityksille ovat tilintarkastusyrityksen ja päävastuullisen tilintarkastajan maine. Lisäksi tilintarkastusyrityksen erityisosaamisella on suuri merkitys. Tutkimustulokset osoittivat, että yritykset Pirkanmaalla ja Uudellamaalla valitsevat tilintarkastajansa eri perustein toisiinsa nähden.