Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia stressistä
Parviainen, Reija (2010)
Parviainen, Reija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092013118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092013118
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon stressiä sairaanhoitajaopiskelijat kokevat opintojensa aikana, mitä oireita he tunnistavat itsessään, mitkä tekijät stressiä aiheuttavat, kuinka he hoitavat stressiänsä ja onko ammattikorkeakoululla mahdollisuutta omalla toiminnallaan vähentää opiskelijoiden kokemaa stressiä. Aikaisemmissa tutkimuksissa on käynyt ilmi opiskelijoiden huomattava stressaantuminen koulutuksen lähestyessä loppuaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin elokuussa 2010 kyselylomakkeella, joka sisälsi strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 61 sairaanhoitajaopiskelijaa Hämeen ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmasta. Vastaukset analysoitiin PASW statistics 18- ohjelmalla sekä Microsoft Excel- taulukkolaskentaohjelmalla. Tulokset esitellään prosenttijakaumina sekä vertailemalla kahden haastatellun ryhmän tuloksia keskenään. Näiden tulosten pohjalta on muodostettu kuvioita ja taulukoita.
Tutkimustulosten perusteella stressin määrä on suurempi vaikka stressiä kokevien ihmisten määrä on pienempi koulutuksen lähestyessä loppuaan. Merkittävimmiksi oireiksi opiskelijat kokivat väsymystä ja univaikeuksia. Merkittävimmät stressin aiheuttajat olivat opintojen ohessa työskentely ja opintoihin sisältyvien kirjallisten töiden määrä ja tentit. Kyselylomakkeen viimeisessä avoimessa kysymyksessä opiskelijat antoivat koululle parannusehdotuksia. Suurin osa annetuista parannusehdotuksista koskivat lukujärjestyksen varhaisempaa antamista opiskelijoille ja tehokkaampaa informaation kulkua ja asioista tiedottamista. Vastausten perusteella kävi ilmi, että koulu pystyisi osaltaan vähentämään opiskelijoiden stressiä hyvinkin paljon.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin elokuussa 2010 kyselylomakkeella, joka sisälsi strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 61 sairaanhoitajaopiskelijaa Hämeen ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmasta. Vastaukset analysoitiin PASW statistics 18- ohjelmalla sekä Microsoft Excel- taulukkolaskentaohjelmalla. Tulokset esitellään prosenttijakaumina sekä vertailemalla kahden haastatellun ryhmän tuloksia keskenään. Näiden tulosten pohjalta on muodostettu kuvioita ja taulukoita.
Tutkimustulosten perusteella stressin määrä on suurempi vaikka stressiä kokevien ihmisten määrä on pienempi koulutuksen lähestyessä loppuaan. Merkittävimmiksi oireiksi opiskelijat kokivat väsymystä ja univaikeuksia. Merkittävimmät stressin aiheuttajat olivat opintojen ohessa työskentely ja opintoihin sisältyvien kirjallisten töiden määrä ja tentit. Kyselylomakkeen viimeisessä avoimessa kysymyksessä opiskelijat antoivat koululle parannusehdotuksia. Suurin osa annetuista parannusehdotuksista koskivat lukujärjestyksen varhaisempaa antamista opiskelijoille ja tehokkaampaa informaation kulkua ja asioista tiedottamista. Vastausten perusteella kävi ilmi, että koulu pystyisi osaltaan vähentämään opiskelijoiden stressiä hyvinkin paljon.