Ohjelmistokehitysprosessi Cadpool Oy:ssä
Boström, Karl-Erik (2010)
Boström, Karl-Erik
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091613053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091613053
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Cadpool Oy:lle, joka on suunnittelu-, koulutus- ja konsulttipalveluja tarjoava yritys. Työ tarkastelee Cadpoolin ohjelmistonkehitys- ja markkinointiprosessia. Ohjelmistonkehitys- ja markkinointiprosessin kuvaamisen avulla saadaan selkeä käsitys prosessin ongelmakohdista ja kehitystarpeista. Työn teoriaosassa on käsitelty ohjelmistokehitysprosessia pääpiirteissään ja tarkasteltu vesiputousmallia ja sen yleisimpiä muunnoksia. Ohjelmistonkehitysprosessissa ensimmäiset vaiheet määrittelevät ohjelmiston luonteen ja toiminnan. Muissa prosessin osissa ohjelmisto suunnitellaan ja toteutetaan, sekä testataan ja otetaan tämän jälkeen käyttöön. Seuraavassa osassa tarkastellaan markkinointiprosessia ja yritysmarkkinointia Business to Business -lähtöisesti. Osa B2B-markkinoilla olevista lainalaisuuksista on samoja kuin kuluttajamarkkinoillakin. Tuotteen onnistuneelle markkinoinnille on oleellista löytää oikea tasapaino tuotteen ominaisuuksien, segmentin, kilpailun ja hinnan välillä. Työssä kuvataan Cadpoolin oma ohjelmistonkehitysprosessi ja markkinoinnin strategiaa. Työ sisältää vertailua teoreettisen ohjelmistonkehitysmallin ja Cadpoolin varsinaisen kehitysprosessin välillä. Lisäksi tutkitaan miten Cadpool onnistuu asiakassegmentin löytämisessä ja sen hyödyntämisessä. Työ tehtiin kehittämällä yritykselle ohjelmistotuotetta. Lisäksi tutustuttiin aiemmin tehtyihin projekteihin ja niiden dokumentaatioon. Työssä on esitelty ratkaisuja Cadpoolin nykyisen ohjelmistonkehitysprosessin parantamiseksi. Lisäksi työssä pohditaan ohjelmistotuotteen viimeistelyn kannattavuutta Cadpoolin kehitystyön hyödyntämiseksi.