Valmentaja henkisen ja sosiaalisen kasvun tukijana lasten ja nuorten joukkueurheilussa
Lehtonen, Heidi (2010)
Lehtonen, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913314
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä 12-16 –vuotiaiden lasten ja nuorten henkistä ja sosiaalista kasvua tukeva valmennus on sekä kuvata lasten ja nuorten valmennuksen yleispiirteitä. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin valmentajien henkilökohtaisia näkemyksiä valmentamisesta sekä lasten ja nuorten kasvun tukemisesta. Valmentajalla on hyvin suuri merkitys lasten ja nuorten kasvun tukemisessa, hän on tärkeä roolimalli ja sosiaalisten taitojen opettaja.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmetodia. Aineiston hankinnassa käytettiin kyselylomaketta, jossa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselylomakkeet valmentajille toimitti Porin Pesäkarhut Ry:n juniorivastaava. Kyselyyn vastasi yhteensä 11 juniorivalmentajaa. Tutkimus toteutettiin alkuvuodesta 2009.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä sekä valmentamisen teoriasta ja käytännöstä. Lasten ja nuorten kasvu ja kehitys -osiossa on selvitetty lasten ja nuorten yleisiä kehityspiirteitä. Valmentaminen –osiossa on selvitetty valmentamisen teoreettista pohjaa sekä käytännön osa-alueita. Tutkimus –osiossa saatiin tietoa valmentajien omista käsityksistä valmentamisesta ja sen vaikutuksista lasten ja nuorten kasvuun ja kehitykseen. Valmentajat olivat hyvin selvillä asemastaan ja vastuustaan valmennettavien kasvun tukemisessa. Valmentajan merkitys esimerkkinä ja opettajana on valmennettaville hyvin suuri.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmetodia. Aineiston hankinnassa käytettiin kyselylomaketta, jossa oli sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Kyselylomakkeet valmentajille toimitti Porin Pesäkarhut Ry:n juniorivastaava. Kyselyyn vastasi yhteensä 11 juniorivalmentajaa. Tutkimus toteutettiin alkuvuodesta 2009.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä sekä valmentamisen teoriasta ja käytännöstä. Lasten ja nuorten kasvu ja kehitys -osiossa on selvitetty lasten ja nuorten yleisiä kehityspiirteitä. Valmentaminen –osiossa on selvitetty valmentamisen teoreettista pohjaa sekä käytännön osa-alueita. Tutkimus –osiossa saatiin tietoa valmentajien omista käsityksistä valmentamisesta ja sen vaikutuksista lasten ja nuorten kasvuun ja kehitykseen. Valmentajat olivat hyvin selvillä asemastaan ja vastuustaan valmennettavien kasvun tukemisessa. Valmentajan merkitys esimerkkinä ja opettajana on valmennettaville hyvin suuri.