Uusiotuotteita kierrätetystä materiaalista ja uusiotuotteen brandi
Heponiemi, Sirpa (2010)
Heponiemi, Sirpa
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013361
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä kierrätetyn materiaalin hyödyntämiseen tuotesuunnittelussa sekä ymmärtää uusiotuotteen brandia. Tavoitteena oli antaa yhteistyökumppanille uusia ideoita käyttää hyödyksi kierrätettyä materiaalia. Tarkoituksena oli myös muotoilijana hyödyntää työstä saatavaa tietoa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lahden kierrätyskeskuksessa toimivan Vihreä Sohva – projektin kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä kierrätettyyn materiaaliin. Työssä keskityttiin eri materiaaleille sopivien työmenetelmien etsimiseen kokeilun kautta. Lisäksi tarkoituksena oli tehdä kokeilujen kautta uusiotuotteita. Tuotteet esiteltiin kierrätyskeskuksessa pidettävässä näyttelyssä.
Näyttelyn yhteydessä tehtiin kysely asiakkaille. Kyselyn vastausten perusteella oli tarkoitus tarkastella työn onnistumista sekä saada tietoa uusiotuotteen brandista. Uusiotuotteen brandin tarkastelun avuksi haastateltiin uusiomuotoilun ammattilaista. Lisäksi pohdittiin omia näkemyksiä brandiin liittyen.
Tulokset osoittivat, että työmenetelmien valinnoissa oli onnistuttu. Uusiotuotteita pidettiin toimivina, esteettisinä sekä ekologisina. Kyselyn perusteella kierrätetyn materiaalin käytöllä oli onnistuttu kohottamaan työssä käytetyn materiaalin myyntiarvoa, jatkamaan materiaalin käyttöikää, tekemään kiinnostava tuote sekä antamaan ideoita kierrätetyn materiaalin hyödyntämiseksi. Kyselyllä ja haastattelulla saatiin uutta tietoa uusiotuotteen brandista.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lahden kierrätyskeskuksessa toimivan Vihreä Sohva – projektin kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä kierrätettyyn materiaaliin. Työssä keskityttiin eri materiaaleille sopivien työmenetelmien etsimiseen kokeilun kautta. Lisäksi tarkoituksena oli tehdä kokeilujen kautta uusiotuotteita. Tuotteet esiteltiin kierrätyskeskuksessa pidettävässä näyttelyssä.
Näyttelyn yhteydessä tehtiin kysely asiakkaille. Kyselyn vastausten perusteella oli tarkoitus tarkastella työn onnistumista sekä saada tietoa uusiotuotteen brandista. Uusiotuotteen brandin tarkastelun avuksi haastateltiin uusiomuotoilun ammattilaista. Lisäksi pohdittiin omia näkemyksiä brandiin liittyen.
Tulokset osoittivat, että työmenetelmien valinnoissa oli onnistuttu. Uusiotuotteita pidettiin toimivina, esteettisinä sekä ekologisina. Kyselyn perusteella kierrätetyn materiaalin käytöllä oli onnistuttu kohottamaan työssä käytetyn materiaalin myyntiarvoa, jatkamaan materiaalin käyttöikää, tekemään kiinnostava tuote sekä antamaan ideoita kierrätetyn materiaalin hyödyntämiseksi. Kyselyllä ja haastattelulla saatiin uutta tietoa uusiotuotteen brandista.