Viraalimarkkinointikampanjan toteutus Laurea-ammattikorkeakoulun Vantaan alueyksikön opiskelijamarkkinoinnissa
Kallioinen, Jenni; Räsänen, Pekka (2010)
Kallioinen, Jenni
Räsänen, Pekka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092713250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092713250
Tiivistelmä
Kevään 2009 ammattikorkeakoulujen yhteishaussa Laurea-ammattikorkeakoulun Vantaan alueyksikössä kokeiltiin ensimmäistä kertaa sähköistä Internetissä tapahtuvaa viraalimarkkinointikampanjaa uusiopiskelijamarkkinoinnissa. Kampanja toteutettiin kehittämispäällikkö Satu Hyökin alaisuudessa Laurean Vantaan alueyksikön mediatuottajan ja markkinointiassistenttien toimesta.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin kevään 2009 viraalimarkkinointikampanjassa onnistuttiin ja kuinka hyvin kampanjalla tavoitettiin potentiaalisia opiskelijoita. Kampanjan onnistumista mitattiin sekä kampanjatuloksia analysoimalla että vertaamalla kampanjalla tavoitettujen henkilöiden yhteystietoja (sähköpostiosoitteita) kevään 2009 ammattikorkeakoulujen yhteishaun hakijatietoihin. Lisäksi kevään 2009 viraalimarkkinointikampanjan tuloksia verrattiin kevään 2010 vastaavaan kampanjaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään viestintää, sen murrosta Internetin aikakaudella sekä Internetin mahdollistamia uusia markkinointiviestinnän muotoja, jotka luovat pohjan opinnäytetyön tutkimusosalle, jossa tutkittiin Laurean ensimmäistä viraalimarkkinointikampanjan toteutusta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi analyysi kevään 2009 viraalimarkkinointikampanjan onnistumisesta. Tärkeimpänä tuloksena kevään 2009 viraalimarkkinointikampanjasta selvisi, että kahdeksan kampanjaan osallistunutta haki Laureaan kevään 2009 ammattikorkeakoulujen yhteishaussa. Tuloksien ja tavoitteiden pohjalta voidaan todeta, että kevään 2009 viraalimarkkinointikampanjassa onnistuttiin.
Kevään 2010 kampanjaraporttien pohjalta on myös ennustettavissa, että kevään 2010 kampanjan ja kevään 2010 ammattikorkeakoulujen yhteishaussa hakeneiden välinen lukumäärä tulee olemaan entistä suurempi. Kevään 2009 ja 2010 kampanjoiden tulosten kautta opinnäytetyössä analysoitiin syitä, miksi kevään 2010 kampanja todennäköisesti onnistui paremmin ja koottiin jatkotutkimusehdotuksia mahdollisten tulevien viraalimarkkinointikampanjoiden paremman menestymisen takaamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin kevään 2009 viraalimarkkinointikampanjassa onnistuttiin ja kuinka hyvin kampanjalla tavoitettiin potentiaalisia opiskelijoita. Kampanjan onnistumista mitattiin sekä kampanjatuloksia analysoimalla että vertaamalla kampanjalla tavoitettujen henkilöiden yhteystietoja (sähköpostiosoitteita) kevään 2009 ammattikorkeakoulujen yhteishaun hakijatietoihin. Lisäksi kevään 2009 viraalimarkkinointikampanjan tuloksia verrattiin kevään 2010 vastaavaan kampanjaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään viestintää, sen murrosta Internetin aikakaudella sekä Internetin mahdollistamia uusia markkinointiviestinnän muotoja, jotka luovat pohjan opinnäytetyön tutkimusosalle, jossa tutkittiin Laurean ensimmäistä viraalimarkkinointikampanjan toteutusta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi analyysi kevään 2009 viraalimarkkinointikampanjan onnistumisesta. Tärkeimpänä tuloksena kevään 2009 viraalimarkkinointikampanjasta selvisi, että kahdeksan kampanjaan osallistunutta haki Laureaan kevään 2009 ammattikorkeakoulujen yhteishaussa. Tuloksien ja tavoitteiden pohjalta voidaan todeta, että kevään 2009 viraalimarkkinointikampanjassa onnistuttiin.
Kevään 2010 kampanjaraporttien pohjalta on myös ennustettavissa, että kevään 2010 kampanjan ja kevään 2010 ammattikorkeakoulujen yhteishaussa hakeneiden välinen lukumäärä tulee olemaan entistä suurempi. Kevään 2009 ja 2010 kampanjoiden tulosten kautta opinnäytetyössä analysoitiin syitä, miksi kevään 2010 kampanja todennäköisesti onnistui paremmin ja koottiin jatkotutkimusehdotuksia mahdollisten tulevien viraalimarkkinointikampanjoiden paremman menestymisen takaamiseksi.