Psykoedukatiivisen perhetyön menetelmä haasteena aikuispsykiatrisessa hoitotyössä : Koulutuspäivän järjestäminen Eksoten mielenterveyspalvelujen henkilökunnalle
Korte, Leila; Karjalainen, Tuija; Pelvo, Auli (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Korte, Leila
Karjalainen, Tuija
Pelvo, Auli
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013347
Tiivistelmä
Tausta: Etelä – Karjalan keskussairaalassa on viime vuosina kehitetty perhetyötä ja järjestetty koulutusta. Työmenetelmää ei kuitenkaan käytetä riittävästi. Tutkimukset ovat osoittaneet, että menetelmästä on suurta hyötyä sairastuneelle ja hänen läheisilleen. Psykoedukatiivisen perhetyöskentelyn menetelmä tukee psykiatrisen potilaan hoidon tavoitteita organisaatiossamme.
Tarkoitus: Opinnäytetyömme tarkoitus oli antaa välineitä käytännön psykiatriseen hoitotyöhön ja syventää tietämystä psykoedukatiivisen perhetyön menetelmästä. Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu teoriaosuudesta, jossa käsittelimme aiheeseen liittyvää teoriaa.
Kirjallisuuskatsauksessa nostimme esiin uusinta tutkimustietoa
psykoedukatiivisen menetelmän käyttämisestä hoitotyössä. Toiminnallinen osuus koostui koulutuspäivän suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista.
Koulutuspäivän sisältö on referoitu osittain opinnäytetyöhömme, koska halusimme nostaa esiin tärkeitä psykoedukatiivisen menetelmän käyttöönottamiseen vaikuttavia tekijöitä.
Tavoite: Järjestimme psykoedukaatioon liittyen koulutuspäivän Etelä – Karjalan sosiaali – ja terveyspiirin( = Eksoten) mielenterveyspalvelujen henkilökunnalle. Palautteen keräämisellä osallistujilta haluttiin selvittää menetelmän lisäkoulutuksen tarpeellisuus sekä yleensä koulutustoiveita
uudessa organisaatiossamme. Merkityksellistä oli referoida koulutuspäivän anti osaksi opinnäytetyöhömme.
Päätelmät: Koulutuspäivän järjestäminen onnistui, osallistujia oli paljon ja palautetta saimme runsaasti. Psykoedukatiivisen perhetyön menetelmän juurruttaminen käytäntöön jatkuu edelleen. Koulutuspäivä antoi osallistujille
lisää teoreettista tietoa. Koulutuspäivän palautteen perusteella, voidaan todeta, että lisäkoulutuksen tarve on olemassa. Psykoedukatiivista menetelmäkoulutusta toivottiin jatkossa. Tulevaisuudessa on tärkeää tutkia omaisten kokemuksia perhetyöstä organisaatiomme aikuispsykiatrian
osastoilla.
Tarkoitus: Opinnäytetyömme tarkoitus oli antaa välineitä käytännön psykiatriseen hoitotyöhön ja syventää tietämystä psykoedukatiivisen perhetyön menetelmästä. Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu teoriaosuudesta, jossa käsittelimme aiheeseen liittyvää teoriaa.
Kirjallisuuskatsauksessa nostimme esiin uusinta tutkimustietoa
psykoedukatiivisen menetelmän käyttämisestä hoitotyössä. Toiminnallinen osuus koostui koulutuspäivän suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista.
Koulutuspäivän sisältö on referoitu osittain opinnäytetyöhömme, koska halusimme nostaa esiin tärkeitä psykoedukatiivisen menetelmän käyttöönottamiseen vaikuttavia tekijöitä.
Tavoite: Järjestimme psykoedukaatioon liittyen koulutuspäivän Etelä – Karjalan sosiaali – ja terveyspiirin( = Eksoten) mielenterveyspalvelujen henkilökunnalle. Palautteen keräämisellä osallistujilta haluttiin selvittää menetelmän lisäkoulutuksen tarpeellisuus sekä yleensä koulutustoiveita
uudessa organisaatiossamme. Merkityksellistä oli referoida koulutuspäivän anti osaksi opinnäytetyöhömme.
Päätelmät: Koulutuspäivän järjestäminen onnistui, osallistujia oli paljon ja palautetta saimme runsaasti. Psykoedukatiivisen perhetyön menetelmän juurruttaminen käytäntöön jatkuu edelleen. Koulutuspäivä antoi osallistujille
lisää teoreettista tietoa. Koulutuspäivän palautteen perusteella, voidaan todeta, että lisäkoulutuksen tarve on olemassa. Psykoedukatiivista menetelmäkoulutusta toivottiin jatkossa. Tulevaisuudessa on tärkeää tutkia omaisten kokemuksia perhetyöstä organisaatiomme aikuispsykiatrian
osastoilla.