Esimiehen saama henkilökohtainen palaute alaisilta: case: Yritys X - esimiesten ja alaisten kokemuksia palautetilanteista
Endén, Raija-Liisa (2010)
Endén, Raija-Liisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100413432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100413432
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee alaisen antamaa henkilökohtaista palautetta esimiehelle. Palaute on yksi tärkeimmistä johtajana kehittymisen työkaluista. Esimiehelle annetussa palautteessa on erilaisia piirteitä kuin alaiselle annetussa palautteessa. Tämä johtuu erilaisista rooleista, esimiehen ollessa hierarkiassa ylempänä. Onnistunut palautteen anto vaatii toimiakseen hyvän esimies-alaissuhteen, joka muodostuu luottamuksesta, arvostuksesta ja avoimesta vuorovaikutuksesta. Tähän vaikuttaa myös kulttuuritekijät, persoona ja yrityksen palautekulttuuri. Työn teoriaosuus koostuu edellä mainituista tekijöistä.
Työn tarkoituksena on tutkimushavaintojen avulla selvittää mitkä asiat vaikuttavat alaisen antamaan palautteeseen esimiehelle ja miten palautetilanteiden mahdollisia ongelmia pystytään selvittämään. Tutkimuksessa selvitetään myös, mitkä ovat yleisimmät palautekanavat ja miten esimies suhtautuu saamaansa palautteeseen.
Empiirinen osuus koostuu case-organisaatio Yritys X:lle toteutetusta laadullisesta tapaustutkimuksesta. Tutkimusaineisto muodostuu kohdeorganisaatiossa tehtyjen teemahaastattelujen tutkimushavainnoista. Haastatteluissa selvitettiin esimiesten ja alaisten näkemyksiä palautetilanteista, joissa esimies on palautteen vastaanottajana sekä palautteen antoon ja vastaanottamiseen vaikuttavia tekijöitä.
Haastattelujen perusteella selvisi esimiesten kiireen ja mielialan vaikuttavan palautteenantoon ja lähestyttävyyteen. Alaiset kokivat myös rakentavan palautteen antamisen haasteelliseksi. Esimiehet voisivat parantaa lähestyttävyyttä organisoimalla työnsä niin, että aikaa riittää myös alaisille sekä sopimalla tietyt päivät jolloin he olisivat tavoitettavissa. Esimies voisi parantaa lähestyttävyyttä kiinnittämällä huomiota luontaisten palautetilanteiden luomiseen sekä rakentavan palautteen asialliseen vastaanottoon, palautteesta yhteisesti keskustellen. Rakentavan palautteen antamista voisi alaisen toimesta helpottaa kehittämällä omaa palautteenantoa
Työn tarkoituksena on tutkimushavaintojen avulla selvittää mitkä asiat vaikuttavat alaisen antamaan palautteeseen esimiehelle ja miten palautetilanteiden mahdollisia ongelmia pystytään selvittämään. Tutkimuksessa selvitetään myös, mitkä ovat yleisimmät palautekanavat ja miten esimies suhtautuu saamaansa palautteeseen.
Empiirinen osuus koostuu case-organisaatio Yritys X:lle toteutetusta laadullisesta tapaustutkimuksesta. Tutkimusaineisto muodostuu kohdeorganisaatiossa tehtyjen teemahaastattelujen tutkimushavainnoista. Haastatteluissa selvitettiin esimiesten ja alaisten näkemyksiä palautetilanteista, joissa esimies on palautteen vastaanottajana sekä palautteen antoon ja vastaanottamiseen vaikuttavia tekijöitä.
Haastattelujen perusteella selvisi esimiesten kiireen ja mielialan vaikuttavan palautteenantoon ja lähestyttävyyteen. Alaiset kokivat myös rakentavan palautteen antamisen haasteelliseksi. Esimiehet voisivat parantaa lähestyttävyyttä organisoimalla työnsä niin, että aikaa riittää myös alaisille sekä sopimalla tietyt päivät jolloin he olisivat tavoitettavissa. Esimies voisi parantaa lähestyttävyyttä kiinnittämällä huomiota luontaisten palautetilanteiden luomiseen sekä rakentavan palautteen asialliseen vastaanottoon, palautteesta yhteisesti keskustellen. Rakentavan palautteen antamista voisi alaisen toimesta helpottaa kehittämällä omaa palautteenantoa