Tanssia kaikille : huomioita kehitysvammaisten tanssin ohjaamiseen
Honkamaa, Jenni (2019)
Honkamaa, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716117
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on tanssinopettajan tutkinnon (AMK) kirjallinen opinnäytetyö. Tutkielma käsittelee kehitysvammaisten tanssin ohjaamista ja avaa kirjoittajan huomioita liittyen kehitysvammaisten tanssin opetukseen. Opinnäytetyön sisältö koostuu Vantaan Myyrmäen toimintakeskuksessa toteutetusta opetuskokeilusta, johon osallistui kehitysvammaisia asiakkaita sekä teoriasta, liittyen kehitysvammaisuuteen ja tanssiin.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille, mihin erityisryhmien tanssin opetuksessa tulee kiinnittää erityistä huomiota. Tavoitteena on antaa näkökulmia ja työkaluja tanssinopettajille ja erityisryhmien ohjaajille kehitysvammaisten kanssa työskentelyyn tanssin parissa. Tavoitteena on mahdollistaa kehitysvammaisille mahdollisimman otollinen oppimisympäristö, joka ottaa huomioon jokaisen lähtökohdat tanssimiselle.
Tutkielma koostuu seitsemästä pääluvusta, joista ensimmäinen on johdanto. Johdannossa kirjoittaja avaa lähtökohtia työlleen. Toinen luku avaa kehitysvammaisuuden määritelmiä, mitkä tekijät liittyvät kehitysvammaisuuteen ja miten kehitysvammaisuus on tänä päivänä osana Suomen tanssikenttää. Kolmas luku tarkastelee millaisista tanssin näkemyksistä harjoitukset ovat luotu. Neljäs luku avaa kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia ja havaintoja tanssin opettamisesta ja työskentelystä kehitysvammaisten parissa.
Opinnäytetyön viidennessä luvussa tarkastellaan tarkemmin toimintakeskuksessa toteutettuja tanssitunteja sekä niiden sisältöjä. Kuudes luku avaa näistä tanssitunneista tehtyjä huomioita ja tarkastelee tanssituntien harjoitteiden sekä opetusmenetelmien toimivuutta kohderyhmälle. Seitsemäs luku toimii yhteenvetona opinnäytetyön havainnoille ja opinnäytetyöprosessissa heränneille kehitysideoille.
Opinnäytetyössä tulee ilmi, että kehitysvammaisten ja erityisryhmien tanssinopetuksessa tulee ottaa huomioon monia asioita. Opettajalta vaaditaan kykyä nähdä oppilaat yksilöinä, pyrkien löytämään heille sopivat tavat oppia ja nauttia tanssista. Opinnäytetyössä tulee esille, että tanssin opetuksessa kehitysvammaisille pitää kiinnittää erityistä huomiota opettajan keholliseen ja sanalliseen ohjeistukseen, oppilaiden kannustamiseen ja tarvittavien toistojen määrään. This study is thesis for the Dance Teacher degree, Bachelor of Dance at the Turku University of Applied Sciences. The study is about teaching dance to disabled people and open perspectives, what the author has made. The study collected data from the research which was made in Myyrmäki Day Center with theory of dance as an art and disabled people.
The goal is to bring up information, what needs to be considered when teaching to people with disabilities. Purpose is also to give views and tools to dance teachers who are working with them. The point is to create a good learning environment, which takes into account disabled people starting point to dancing.
There’s seven chapters in the study. First the author tells her history with disabled people and opens her thoughts behind this study. The second chapter is opening what disabilities mean. Next chapter opens in what kind of dance all the exercises were based on. Fourth chapter tells the autors own experiences. Next two chapters open the research, what happened and when and what kind of notes the author made from them. The last chapter shows conclusions and sums everything together.
From the study which was made, the author noticed that you have to take many things into consideration when you are teaching dance to people with disabilities. You have to see every student as in own individual and modify dance to suitable to them and also pay attention what kind of teaching methods you use. Teaching dance to them you have to pay attention how you show the movement and instruct students verbally. Students need also enough repetitions and encouraging.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille, mihin erityisryhmien tanssin opetuksessa tulee kiinnittää erityistä huomiota. Tavoitteena on antaa näkökulmia ja työkaluja tanssinopettajille ja erityisryhmien ohjaajille kehitysvammaisten kanssa työskentelyyn tanssin parissa. Tavoitteena on mahdollistaa kehitysvammaisille mahdollisimman otollinen oppimisympäristö, joka ottaa huomioon jokaisen lähtökohdat tanssimiselle.
Tutkielma koostuu seitsemästä pääluvusta, joista ensimmäinen on johdanto. Johdannossa kirjoittaja avaa lähtökohtia työlleen. Toinen luku avaa kehitysvammaisuuden määritelmiä, mitkä tekijät liittyvät kehitysvammaisuuteen ja miten kehitysvammaisuus on tänä päivänä osana Suomen tanssikenttää. Kolmas luku tarkastelee millaisista tanssin näkemyksistä harjoitukset ovat luotu. Neljäs luku avaa kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia ja havaintoja tanssin opettamisesta ja työskentelystä kehitysvammaisten parissa.
Opinnäytetyön viidennessä luvussa tarkastellaan tarkemmin toimintakeskuksessa toteutettuja tanssitunteja sekä niiden sisältöjä. Kuudes luku avaa näistä tanssitunneista tehtyjä huomioita ja tarkastelee tanssituntien harjoitteiden sekä opetusmenetelmien toimivuutta kohderyhmälle. Seitsemäs luku toimii yhteenvetona opinnäytetyön havainnoille ja opinnäytetyöprosessissa heränneille kehitysideoille.
Opinnäytetyössä tulee ilmi, että kehitysvammaisten ja erityisryhmien tanssinopetuksessa tulee ottaa huomioon monia asioita. Opettajalta vaaditaan kykyä nähdä oppilaat yksilöinä, pyrkien löytämään heille sopivat tavat oppia ja nauttia tanssista. Opinnäytetyössä tulee esille, että tanssin opetuksessa kehitysvammaisille pitää kiinnittää erityistä huomiota opettajan keholliseen ja sanalliseen ohjeistukseen, oppilaiden kannustamiseen ja tarvittavien toistojen määrään.
The goal is to bring up information, what needs to be considered when teaching to people with disabilities. Purpose is also to give views and tools to dance teachers who are working with them. The point is to create a good learning environment, which takes into account disabled people starting point to dancing.
There’s seven chapters in the study. First the author tells her history with disabled people and opens her thoughts behind this study. The second chapter is opening what disabilities mean. Next chapter opens in what kind of dance all the exercises were based on. Fourth chapter tells the autors own experiences. Next two chapters open the research, what happened and when and what kind of notes the author made from them. The last chapter shows conclusions and sums everything together.
From the study which was made, the author noticed that you have to take many things into consideration when you are teaching dance to people with disabilities. You have to see every student as in own individual and modify dance to suitable to them and also pay attention what kind of teaching methods you use. Teaching dance to them you have to pay attention how you show the movement and instruct students verbally. Students need also enough repetitions and encouraging.