Suomalaisten valmentajien koulutuspolut : kartoitus suomalaisten valmentajien ja ohjaajien koulutustaustasta, valmennusuran tavoitteista ja valmennettavien urheilijoiden tasosta
Nättinen, Niko; Romo, Ahti (2010)
Nättinen, Niko
Romo, Ahti
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100813519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100813519
Tiivistelmä
Työ on määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus, joka on toteutettu yhteistyössä Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen (KIHU) kanssa. Työn tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten valmentajien ja ohjaajien koulutustaustoja. Lisäksi tutkittiin opetus- ja liikunta-alan sekä eri valmentajakoulutuksia käyneiden valmentaji-en/ohjaajien valmennusuran tavoitteita ja valmennettavien urheilijoiden tasoa. Lopuksi selvitettiin kuinka paljon valmentajat ja ohjaajat olivat käyneet lajiliittojen järjestämiä koulutuksia valmentajan ammattitutkintojen tai korkeakoulutason valmentajatutkintojen lisäksi.
Työn aineistona käytettiin KIHU:n teettämää kyselyä. Kyselyn kohderyhmänä olivat Suomen Valmentajat ry:n jäsenet, joiden sähköpostiosoite oli yhdistyksen rekisterissä (n=2015) ja ne Nuoren Suomen sinettiseuraohjaajat ja –valmentajat (n=3049), jotka olivat määräaikaan mennessä pyynnöstä toimittaneet sähköpostiosoitteensa tutkimusta varten. Kyselyyn vastasi yhteensä 2476 (49 %) eri tasoilla ja lajeissa toimivaa valmentajaa ja ohjaajaa.
Tulosten mukaan suomalainen valmentaja- ja ohjaajakunta koostuu pääasiassa keski-ikäisistä aikuisista. Vastaajista noin puolella oli ammatillinen perus- tai ammatti-korkeakoulututkinto ja kolmasosalla oli opetus- tai liikunta-alan koulutus. Lajiliittojen järjestämistä valmentajakoulutuksista eniten oli käyty I-tason koulutuksia.
Suomalaiset valmentajat ja ohjaajat vaikuttivat pääosin olevan erittäin motivoituneita kehittämään itseään. Suuri osa tahtoi myös valmentamisesta ammatin itselleen tai kehittyä huippuvalmentajan tasolle. Tulosten mukaan voitiin todeta seuraavasti: mitä korkeammalle tasolle valmentaja tai ohjaaja oli kouluttautunut, sitä korkeammalla olivat myös valmennusuran tavoitteet ja valmennettavien urheilijoiden taso.
Ammatillisen tai korkeakoulutason valmentajakoulutuksen käyneillä oli vaihtelevasti lajiliiton koulutuksia. Molemmilla tasoilla noin neljännes oli henkilöitä, jotka eivät olleet käyneet lainkaan lajiliiton koulutuksia. Ammatillisessa valmentajakoulutuksessa oli selkeästi suurempi määrä henkilöitä, jotka olivat käyneet kaikki lajiliiton valmentajakoulutukset.
Työn aineistona käytettiin KIHU:n teettämää kyselyä. Kyselyn kohderyhmänä olivat Suomen Valmentajat ry:n jäsenet, joiden sähköpostiosoite oli yhdistyksen rekisterissä (n=2015) ja ne Nuoren Suomen sinettiseuraohjaajat ja –valmentajat (n=3049), jotka olivat määräaikaan mennessä pyynnöstä toimittaneet sähköpostiosoitteensa tutkimusta varten. Kyselyyn vastasi yhteensä 2476 (49 %) eri tasoilla ja lajeissa toimivaa valmentajaa ja ohjaajaa.
Tulosten mukaan suomalainen valmentaja- ja ohjaajakunta koostuu pääasiassa keski-ikäisistä aikuisista. Vastaajista noin puolella oli ammatillinen perus- tai ammatti-korkeakoulututkinto ja kolmasosalla oli opetus- tai liikunta-alan koulutus. Lajiliittojen järjestämistä valmentajakoulutuksista eniten oli käyty I-tason koulutuksia.
Suomalaiset valmentajat ja ohjaajat vaikuttivat pääosin olevan erittäin motivoituneita kehittämään itseään. Suuri osa tahtoi myös valmentamisesta ammatin itselleen tai kehittyä huippuvalmentajan tasolle. Tulosten mukaan voitiin todeta seuraavasti: mitä korkeammalle tasolle valmentaja tai ohjaaja oli kouluttautunut, sitä korkeammalla olivat myös valmennusuran tavoitteet ja valmennettavien urheilijoiden taso.
Ammatillisen tai korkeakoulutason valmentajakoulutuksen käyneillä oli vaihtelevasti lajiliiton koulutuksia. Molemmilla tasoilla noin neljännes oli henkilöitä, jotka eivät olleet käyneet lainkaan lajiliiton koulutuksia. Ammatillisessa valmentajakoulutuksessa oli selkeästi suurempi määrä henkilöitä, jotka olivat käyneet kaikki lajiliiton valmentajakoulutukset.