Vuosittain toistuvaksi suunnitellun tapahtuman järjestäminen : case: Aleksanterinkadun appro
Harkko, Riikka; Rautiainen, Sami (2010)
Harkko, Riikka
Rautiainen, Sami
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101213627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101213627
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tapahtuman suunnittelua, toteutusta sekä markkinointia. Näiden aihealueiden teoreettista pohjaa sovellettiin käytäntöön Aleksanterinkadun appro -opiskelijatapahtumassa.
Toimeksiantajaa työlle ei ollut: idea toteutuksesta tuli toisen Lahdessa järjestetyn opiskelijatapahtuman, Gabrielin kujajuoksun, aikana. Tapahtuman konsepti oli vastaavanlainen kuin approssa, mutta tapahtuma oli menettänyt suosiotaan viime vuosina. Potentiaalisia osallistujia oli Lahden alueella riittävästi, mutta tätä potentiaalia ei tavoitettu.
Tapahtuman suunnittelu aloitettiin syksyllä 2008 ja Aleksanterinkadun appro järjestettiin Lahdessa maaliskuussa 2009. Tapahtuman kohderyhmä koostui pääasiassa Lahden ja Lahden lähiseutujen opiskelijoista. Toteutuksessa, toteutuksen suunnittelussa sekä markkinoinnissa on painotettu kohderyhmää ja tapahtuman toistettavuutta.
Opinnäytetyön viitekehys rakentuu kahdesta suuremmasta kokonaisuudesta: tapahtuma ja markkinointi. Tapahtumaosuudessa käsitellään tapahtuman suunnittelun ja järjestämisen kannalta olennaisia asioita, kuten rahoitusta sekä tapahtuman toteutusta. Markkinointiluvussa käsitellään tapahtuman toteutusta tukevia asioita, kuten tapahtuman tuotteistusprosessia sekä internetmarkkinointia. Työn empiirisessä osuudessa käsitellään Aleksanterinkadun appro -tapahtuman suunnittelu- ja toteutusvaiheita.
Toimeksiantajaa työlle ei ollut: idea toteutuksesta tuli toisen Lahdessa järjestetyn opiskelijatapahtuman, Gabrielin kujajuoksun, aikana. Tapahtuman konsepti oli vastaavanlainen kuin approssa, mutta tapahtuma oli menettänyt suosiotaan viime vuosina. Potentiaalisia osallistujia oli Lahden alueella riittävästi, mutta tätä potentiaalia ei tavoitettu.
Tapahtuman suunnittelu aloitettiin syksyllä 2008 ja Aleksanterinkadun appro järjestettiin Lahdessa maaliskuussa 2009. Tapahtuman kohderyhmä koostui pääasiassa Lahden ja Lahden lähiseutujen opiskelijoista. Toteutuksessa, toteutuksen suunnittelussa sekä markkinoinnissa on painotettu kohderyhmää ja tapahtuman toistettavuutta.
Opinnäytetyön viitekehys rakentuu kahdesta suuremmasta kokonaisuudesta: tapahtuma ja markkinointi. Tapahtumaosuudessa käsitellään tapahtuman suunnittelun ja järjestämisen kannalta olennaisia asioita, kuten rahoitusta sekä tapahtuman toteutusta. Markkinointiluvussa käsitellään tapahtuman toteutusta tukevia asioita, kuten tapahtuman tuotteistusprosessia sekä internetmarkkinointia. Työn empiirisessä osuudessa käsitellään Aleksanterinkadun appro -tapahtuman suunnittelu- ja toteutusvaiheita.