Sisäisen viestinnän tutkiminen ja kehittäminen. Case: Kultakulma
Oksanen, Elina (2010)
Oksanen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101013557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101013557
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli Kauppakeskus Sellossa sijaitsevan kultasepänliikkeen sisäisen viestinnän tutkiminen ja sen tehostaminen.
Kultakulma on Klaukkalan kuva ja kello Oy:n toimipiste. Tavoitteena oli selvittää Kultakulman tämänhetkinen sisäisen viestinnän tila ja henkilökunnan toiveet sen kehittämisen suhteen.
Teoriaosio rajattiin pienen ja keskisuuren yrityksen kannalta tärkeiden sisäisen viestinnän teorioiden selvittämiseen. Sen avulla selvitettiin sisäisen viestinnän perustehtäviä, sisältöä, tehokeinoja ja haasteita.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu Kultakulman myymälänhoitajan, yhden osa-aikaisen ja yhden kokoaikaisen työntekijän teemahaastatteluista. Lisäksi kaikille työntekijöille tehtiin lomakekysely.
Haastattelujen avulla selvitettiin myymälänhoitajan ja kahden työntekijän kokemuksia ja näkemyksiä Kultakulman tämänhetkisestä sisäisen viestinnän tilasta sekä heidän toiveitaan sisäisen viestinnän tehostamiseksi.
Lomakekyselyn tuloksia käytettiin tulosten luotettavuuden varmistamiseksi. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Kultakulman työntekijöiden viestintätyytyväisyydessä on parannettavaa. Sisäisen viestinnän ongelmakohdiksi todettiin tiedonkulku, viestien samansisältöisyys ja oikea-aikaisuus sekä viestintäkanavat. Myymälänhoitaja oli myös tiedostanut osan edellä mainituista puutteista. Vuorotyö asettaa viestinnässä haasteita, joten kasvokkaisviestinnän rinnalle kaivattiin tutkimuksen mukaan kirjallista viestintää. Työntekijät ovat myös kiinnostuneita yrityksen taloudellisesta tilasta, tavoitteista ja niiden onnistumisista. Lisäksi tuotteista ja myyntikampanjoista kaivattiin enemmän informaatiota.
Tutkimustulosten perusteella tehtiin Kultakulman sisäisen viestinnän tehostussuunnitelma. Tehostussuunnitelman kehityskohteiksi valittiin viestintäkanavat ja vastuut. Viestinnän tehostamiseksi suullista viestintää tukemaan otetaan kirjallinen viestintä. Suunnitelman mukaan Kultakulmassa otetaan käyttöön myös viikkopalaverit, kehityskeskustelut ja Klaukkalan kuva ja kello Oy:n tilannepalaverit.
Sisäisen viestinnän tehostussuunnitelmaan kuuluu lisäksi perehdytyssuunnitelman laatiminen, vuorolistojen sähköistäminen ja organisaation internet-pohjainen viestintäkanava.
Kultakulma on Klaukkalan kuva ja kello Oy:n toimipiste. Tavoitteena oli selvittää Kultakulman tämänhetkinen sisäisen viestinnän tila ja henkilökunnan toiveet sen kehittämisen suhteen.
Teoriaosio rajattiin pienen ja keskisuuren yrityksen kannalta tärkeiden sisäisen viestinnän teorioiden selvittämiseen. Sen avulla selvitettiin sisäisen viestinnän perustehtäviä, sisältöä, tehokeinoja ja haasteita.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu Kultakulman myymälänhoitajan, yhden osa-aikaisen ja yhden kokoaikaisen työntekijän teemahaastatteluista. Lisäksi kaikille työntekijöille tehtiin lomakekysely.
Haastattelujen avulla selvitettiin myymälänhoitajan ja kahden työntekijän kokemuksia ja näkemyksiä Kultakulman tämänhetkisestä sisäisen viestinnän tilasta sekä heidän toiveitaan sisäisen viestinnän tehostamiseksi.
Lomakekyselyn tuloksia käytettiin tulosten luotettavuuden varmistamiseksi. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Kultakulman työntekijöiden viestintätyytyväisyydessä on parannettavaa. Sisäisen viestinnän ongelmakohdiksi todettiin tiedonkulku, viestien samansisältöisyys ja oikea-aikaisuus sekä viestintäkanavat. Myymälänhoitaja oli myös tiedostanut osan edellä mainituista puutteista. Vuorotyö asettaa viestinnässä haasteita, joten kasvokkaisviestinnän rinnalle kaivattiin tutkimuksen mukaan kirjallista viestintää. Työntekijät ovat myös kiinnostuneita yrityksen taloudellisesta tilasta, tavoitteista ja niiden onnistumisista. Lisäksi tuotteista ja myyntikampanjoista kaivattiin enemmän informaatiota.
Tutkimustulosten perusteella tehtiin Kultakulman sisäisen viestinnän tehostussuunnitelma. Tehostussuunnitelman kehityskohteiksi valittiin viestintäkanavat ja vastuut. Viestinnän tehostamiseksi suullista viestintää tukemaan otetaan kirjallinen viestintä. Suunnitelman mukaan Kultakulmassa otetaan käyttöön myös viikkopalaverit, kehityskeskustelut ja Klaukkalan kuva ja kello Oy:n tilannepalaverit.
Sisäisen viestinnän tehostussuunnitelmaan kuuluu lisäksi perehdytyssuunnitelman laatiminen, vuorolistojen sähköistäminen ja organisaation internet-pohjainen viestintäkanava.