Osaamiskartoitus osana päivätoiminnan osaamisen kehittämistä
Tolonen, Heli (2010)
Tolonen, Heli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102013850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102013850
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistehtävä Muutosvoimaa vanhustyön osaamiseen –hankkeessa. Kehittämistehtävän tarkoitus oli selvittää, millaista osaamista Vantaan kaupungin vanhus- ja vammaispalvelujen henkilökunnalla on tällä hetkellä. Päivätoiminnan henkilökunta on jaettu viiteen tiimiin. Ohjaajien lisäksi päivätoiminnassa työskentelee kaksi toiminnanohjaajaa ja kaksi sairaanhoitajaa, joiden työpanos jakautuu kahden tai kolmen tiimin kesken.
Kehittämistehtävän teoreettinen viitekehys muodostuu osaamisesta, osaamisen kartoittami-sesta, osaamisen kehittämisestä sekä päivätoiminnasta ja kuntouttavasta työtavasta. Osaa-mista ja ammattitaitoa voidaan kuvailla monin tavoin. Osaaminen voidaan määritellä työn vaatimien tietojen ja taitojen hallinnaksi ja niiden soveltamiseksi käytännön työtehtävissä. Osaamiskartoitusten avulla selvitetään, millaista osaamista työyksikössä on ja millä alueilla ja mihin suuntaan sitä tulisi kehittää. Osaamiskartoitusten avulla kehittäminen jäsentyy ja suun-tautuu tehokkaasti. Henkilöstön osaamisen kehittäminen on osaamisen johtamista. Kuntout-tavan työtavan tarkoituksena on tukea ja kannustaa asiakasta mahdollisimman itsenäiseen selviytymiseen omien voimavarojensa ja toimintakykynsä mukaan.
Kehittämistehtävässä määriteltiin päivätoiminnan osaamisalueet sekä osaamistasot sanallisine kuvauksineen. Päivätoimintahenkilöstö arvioi omaa osaamistaan itsearviointina. Kyselyyn vas-tanneiden tulokset koottiin tiimikohtaisesti. Tuloksia käsiteltiin ryhmähaastattelussa tiimeit-täin. Tiimien osaamista ei verrattu toisiinsa.
Kehittämistehtävässä saatiin kuvattua päivätoiminnan henkilöstön tämänhetkinen osaaminen. Osaamiskartoituksen tuloksia voi hyödyntää tulevaisuudessa. Niitä voi käyttää kehityskeskus-telujen pohjina, kehityssuunnitelmien laadinnassa, kehittämisen toteutuksessa, rekrytoinnis-sa, perehdyttämisen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä henkilöstön oman työn hallinnan ja osaamisen jatkuvan itsearvioinnin tukena.
Kehittämistehtävän teoreettinen viitekehys muodostuu osaamisesta, osaamisen kartoittami-sesta, osaamisen kehittämisestä sekä päivätoiminnasta ja kuntouttavasta työtavasta. Osaa-mista ja ammattitaitoa voidaan kuvailla monin tavoin. Osaaminen voidaan määritellä työn vaatimien tietojen ja taitojen hallinnaksi ja niiden soveltamiseksi käytännön työtehtävissä. Osaamiskartoitusten avulla selvitetään, millaista osaamista työyksikössä on ja millä alueilla ja mihin suuntaan sitä tulisi kehittää. Osaamiskartoitusten avulla kehittäminen jäsentyy ja suun-tautuu tehokkaasti. Henkilöstön osaamisen kehittäminen on osaamisen johtamista. Kuntout-tavan työtavan tarkoituksena on tukea ja kannustaa asiakasta mahdollisimman itsenäiseen selviytymiseen omien voimavarojensa ja toimintakykynsä mukaan.
Kehittämistehtävässä määriteltiin päivätoiminnan osaamisalueet sekä osaamistasot sanallisine kuvauksineen. Päivätoimintahenkilöstö arvioi omaa osaamistaan itsearviointina. Kyselyyn vas-tanneiden tulokset koottiin tiimikohtaisesti. Tuloksia käsiteltiin ryhmähaastattelussa tiimeit-täin. Tiimien osaamista ei verrattu toisiinsa.
Kehittämistehtävässä saatiin kuvattua päivätoiminnan henkilöstön tämänhetkinen osaaminen. Osaamiskartoituksen tuloksia voi hyödyntää tulevaisuudessa. Niitä voi käyttää kehityskeskus-telujen pohjina, kehityssuunnitelmien laadinnassa, kehittämisen toteutuksessa, rekrytoinnis-sa, perehdyttämisen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä henkilöstön oman työn hallinnan ja osaamisen jatkuvan itsearvioinnin tukena.