Laatusuositusten toteutuminen Kajaanin ammattikorkeakoulun terveydenhoitaja- ja insinööriopiskelijoiden opinnäytetyöprosessissa
Suvitie, Anne (2008)
Suvitie, Anne
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101813766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101813766
Tiivistelmä
Ammattikorkeakouluissa tehdään vuosittain yhteensä yli 21 000 opinnäytetyötä. Tiivistynyt työelämäyhteistyö
ja opinnäytetyön laadun arviointi ovat herättäneet keskustelua erilaisista opinnäytetyökäytännöistä.
Keskusteluiden myötä esiin on tullut tarve kehittää opinnäytetöiden laatua. Opetusministeriön rahoittaman
opinnäytetöiden kehittämishankkeen tuloksena syntyivät laatusuositukset vuonna 2006. Näiden
laatusuositusten tarkoituksena on yhtenäistää ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöprosesseja ja
kehittää opinnäytetöiden laatua.
Opinnäytetyössäni tutkin laatusuositusten toteutumista Kajaanin ammattikorkeakoulun terveydenhoitotyön
sekä tekniikan- ja liikenteen alan koulutusohjelmissa opiskelevien opinnäytetyöprosessien ohjauksessa.
Saatu tutkittu tieto palvelee opinnäytetöiden ohjausprosessien kehittämistä. Kyselyyn vastasi 41
opiskelijaa, joilla opinnäytetyöprosessi oli edennyt vähintään tutkimussuunnitelma vaiheeseen asti.
Opinnäytetyöni päätutkimusongelma oli, miten laatusuositukset toteutuvat terveydenhoitaja- ja insinööriopiskelijoiden
opinnäytetyöprosessien ohjauksessa.
Alaongelmia olivat: miten laatusuositusten mukainen ohjaus toteutuu, miten käyttökelpoisina opiskelijat
kokivat Opari- sivuston ja miten opinnäytetyöprosessi eteni.
Strukturoidun kyselyn toteutin maalis- huhtikuussa 2007. Tulokset analysoin manuaalisesti.
Tuloksista ilmeni, että laatusuositusten toteutuminen vaihtelee kaikilla koulutusaloilla laatusuosituksittain
ja, että Kajaanin ammattikorkeakoulussa opinnäytetyöprosessien ohjauksen laatu vaihtelee.
Tutkimukseni tuloksissa kävi myös ilmi, että opiskelijat käyttivät Opari- www-sivustoa opinnäytetyöprosessinsa
aikana ja kokivat sen hyödylliseksi. Sain myös selville, että Opari- sivusto tukee opiskelijoita
itseohjautuvuuteen. Tutkimustulosten mukaan opinnäytetyöprosessit vahvistivat opiskelijoiden ammattitaitoa.
Ilmeni myös, että tekniikan- ja liikenteenalan opiskelijoilla on mahdollisuus hyötyä opinnäytetyöstään
taloudellisesti.
ja opinnäytetyön laadun arviointi ovat herättäneet keskustelua erilaisista opinnäytetyökäytännöistä.
Keskusteluiden myötä esiin on tullut tarve kehittää opinnäytetöiden laatua. Opetusministeriön rahoittaman
opinnäytetöiden kehittämishankkeen tuloksena syntyivät laatusuositukset vuonna 2006. Näiden
laatusuositusten tarkoituksena on yhtenäistää ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöprosesseja ja
kehittää opinnäytetöiden laatua.
Opinnäytetyössäni tutkin laatusuositusten toteutumista Kajaanin ammattikorkeakoulun terveydenhoitotyön
sekä tekniikan- ja liikenteen alan koulutusohjelmissa opiskelevien opinnäytetyöprosessien ohjauksessa.
Saatu tutkittu tieto palvelee opinnäytetöiden ohjausprosessien kehittämistä. Kyselyyn vastasi 41
opiskelijaa, joilla opinnäytetyöprosessi oli edennyt vähintään tutkimussuunnitelma vaiheeseen asti.
Opinnäytetyöni päätutkimusongelma oli, miten laatusuositukset toteutuvat terveydenhoitaja- ja insinööriopiskelijoiden
opinnäytetyöprosessien ohjauksessa.
Alaongelmia olivat: miten laatusuositusten mukainen ohjaus toteutuu, miten käyttökelpoisina opiskelijat
kokivat Opari- sivuston ja miten opinnäytetyöprosessi eteni.
Strukturoidun kyselyn toteutin maalis- huhtikuussa 2007. Tulokset analysoin manuaalisesti.
Tuloksista ilmeni, että laatusuositusten toteutuminen vaihtelee kaikilla koulutusaloilla laatusuosituksittain
ja, että Kajaanin ammattikorkeakoulussa opinnäytetyöprosessien ohjauksen laatu vaihtelee.
Tutkimukseni tuloksissa kävi myös ilmi, että opiskelijat käyttivät Opari- www-sivustoa opinnäytetyöprosessinsa
aikana ja kokivat sen hyödylliseksi. Sain myös selville, että Opari- sivusto tukee opiskelijoita
itseohjautuvuuteen. Tutkimustulosten mukaan opinnäytetyöprosessit vahvistivat opiskelijoiden ammattitaitoa.
Ilmeni myös, että tekniikan- ja liikenteenalan opiskelijoilla on mahdollisuus hyötyä opinnäytetyöstään
taloudellisesti.