Asiakastyytyväisyyskysely ja Internet-sivujen prototyyppi CASE: Vantaan VATEX Oy
Huttunen, Mika (2010)
Huttunen, Mika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100813529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100813529
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää asiakkaiden tyytyväisyys Vantaan VATEX Oy:tä kohti ja suunnitella Internet-sivujen prototyyppi asiakkaiden mielipiteiden avulla.
Asiakkaiden tyytyväisyys mitattiin suorittamalla asiakastyytyväisyyskysely myymälässä maaliskuun 2010 kahden viimeisen viikon aikana. Asiakastyytyväisyyskyselyn menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Kyselyyn saivat osallistua kaikki muut, paitsi myymälän henkilökunta perheineen. Kyselyyn vastasi yhteensä 49 asiakasta. Yhtenä asiana kyselyssä oli selvittää asiakkaiden tarve VATEXin Internet-sivuja kohti ja mielenkiinto niiden kehittämiseen. Myönteisesti kehittämiseen vastanneiden kanssa suoritettiin lyhyt puhelinhaastattelu. Vastausten avulla saatiin lopulta suunniteltua Internet-sivujen prototyyppi.
Opinnäytetyössä käsitellään lyhyesti, mitä kaikkea palvelu, asiakastyytyväisyys ja asiakkuus sisältävät. Teoriaosuus sisältää myös WWW-suunnittelun perusteita ja yleisimpiä virheitä, joita WWW-suunnittelijat tekevät.
Tarkemmat tiedot tutkimuksesta ja asiakastyytyväisyyskyselyn vastaukset ovat sijoitettu tämän opinnäytetyön loppuun. Vastaukset on käsitelty erikseen Excel-ohjelman kautta. Vastauksista on tehty selkeät kaaviot ja tuloksia on analysoitu lyhyesti kunkin kaavion kohdalla. Olen myös tehnyt omia johtopäätöksiä vastauksia arvioimalla. Kaikki kyselylomakkeet ja niiden analysoidut vastaukset ovat palautettu VATEXille.
Asiakkaat olivat suurimmalta osin tyytyväisiä myymälään ja siellä saatavaan palveluun. Muutamat asiakkaat olivat muita kriittisempiä saamaansa palveluun tai myymälän eri osa-alueisiin. Parannusehdotuksiakin tuli muutama ja eniten pyydettiin jonkinlaista muutosta ylä- ja alakerran välisiin portaisiin, jotka ovat vaikeakulkuiset.
Asiasanat asiakastyytyväisyystutkimus,
Asiakkaiden tyytyväisyys mitattiin suorittamalla asiakastyytyväisyyskysely myymälässä maaliskuun 2010 kahden viimeisen viikon aikana. Asiakastyytyväisyyskyselyn menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Kyselyyn saivat osallistua kaikki muut, paitsi myymälän henkilökunta perheineen. Kyselyyn vastasi yhteensä 49 asiakasta. Yhtenä asiana kyselyssä oli selvittää asiakkaiden tarve VATEXin Internet-sivuja kohti ja mielenkiinto niiden kehittämiseen. Myönteisesti kehittämiseen vastanneiden kanssa suoritettiin lyhyt puhelinhaastattelu. Vastausten avulla saatiin lopulta suunniteltua Internet-sivujen prototyyppi.
Opinnäytetyössä käsitellään lyhyesti, mitä kaikkea palvelu, asiakastyytyväisyys ja asiakkuus sisältävät. Teoriaosuus sisältää myös WWW-suunnittelun perusteita ja yleisimpiä virheitä, joita WWW-suunnittelijat tekevät.
Tarkemmat tiedot tutkimuksesta ja asiakastyytyväisyyskyselyn vastaukset ovat sijoitettu tämän opinnäytetyön loppuun. Vastaukset on käsitelty erikseen Excel-ohjelman kautta. Vastauksista on tehty selkeät kaaviot ja tuloksia on analysoitu lyhyesti kunkin kaavion kohdalla. Olen myös tehnyt omia johtopäätöksiä vastauksia arvioimalla. Kaikki kyselylomakkeet ja niiden analysoidut vastaukset ovat palautettu VATEXille.
Asiakkaat olivat suurimmalta osin tyytyväisiä myymälään ja siellä saatavaan palveluun. Muutamat asiakkaat olivat muita kriittisempiä saamaansa palveluun tai myymälän eri osa-alueisiin. Parannusehdotuksiakin tuli muutama ja eniten pyydettiin jonkinlaista muutosta ylä- ja alakerran välisiin portaisiin, jotka ovat vaikeakulkuiset.
Asiasanat asiakastyytyväisyystutkimus,