Aktivoiko ryhmävalmennus koulupudokkaita? -Potkua Päivään -ryhmävalmennus
Ollikainen, Terhi; Heinämäki, Tuija (2010)
Ollikainen, Terhi
Heinämäki, Tuija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110214103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110214103
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia aktivoiko ryhmävalmennus koulupudokkaita. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa teemahaastateltiin neljää 18–20 -vuotiasta nuorta, jotka osallistuivat yhdeksän viikon ajan Potkua Päivään -osahankkeen ryhmävalmennukseen. Tampereen Silta-Valmennusyhdistyksellä toteutettu Potkua Päivään -ryhmävalmennus oli valtakunnallisen Startti parempaan elämään -hankkeen osahanke. Ryhmävalmennuksen tavoitteena oli saada nuori aktivoitumaan oman elämänsä suunnitteluun ja miettimään opiskeluvaihtoehtoja. Ryhmävalmennuksen aloitti viisi nuorta, joilla kaikilla oli keskeytyneet ammatilliset opinnot ja siten olivat vailla ammatillista tutkintoa. Ryhmävalmennuksen lopetti yksi nuori, josta kerättyä aineistoa emme huomioi opinnäytetyössämme.
Aineistona olivat alkukyselykaavakkeet, havaintoaineisto, teema- ja puhelinhaastattelut. Aineistojen avulla tutkittiin miten nuoret saavuttivat ryhmävalmennuksen alussa asettamansa tavoitteet, miten he sitoutuivat ryhmätoimintaan ja toteutuivatko syksylle 2010 tekemänsä suunnitelmat. Opinnäyte-työssä tuodaan esiin millaista toimintaa on tällä hetkellä koulutuksen ulkopuolella, vailla ammattitutkintoa, oleville nuorille.
Tulokset osoittivat nuorten aktivoituneen oman elämänsä suunnitteluun. Kaikki neljä nuorta saavuttivat tavoitteensa: saivat selville haluamansa opiskelualan ja tekivät kevään 2010 yhteishaun. Toinen nuorten asettama tavoite, päivärytmin palauttaminen ei toteutunut. Tulosten mukaan sitoutuminen ryhmävalmennukseen osoittautui heikoksi. Syksyllä 2010 kaksi neljästä nuoresta aloitti opiskelut haluamassaan koulutuksessa. Kaksi nuorista ei saanut opiskelupaikkaa, heistä toinen aloitti toisen ryhmävalmennuksen ja toinen suunnitteli jatkavansa keskeytynyttä koulutustaan. Tulosten perusteella oli pääteltävissä erilaisten toimintojen auttavan koulupudokkaita aktivoitumaan oman elämänsä suunnitteluun.
Aineistona olivat alkukyselykaavakkeet, havaintoaineisto, teema- ja puhelinhaastattelut. Aineistojen avulla tutkittiin miten nuoret saavuttivat ryhmävalmennuksen alussa asettamansa tavoitteet, miten he sitoutuivat ryhmätoimintaan ja toteutuivatko syksylle 2010 tekemänsä suunnitelmat. Opinnäyte-työssä tuodaan esiin millaista toimintaa on tällä hetkellä koulutuksen ulkopuolella, vailla ammattitutkintoa, oleville nuorille.
Tulokset osoittivat nuorten aktivoituneen oman elämänsä suunnitteluun. Kaikki neljä nuorta saavuttivat tavoitteensa: saivat selville haluamansa opiskelualan ja tekivät kevään 2010 yhteishaun. Toinen nuorten asettama tavoite, päivärytmin palauttaminen ei toteutunut. Tulosten mukaan sitoutuminen ryhmävalmennukseen osoittautui heikoksi. Syksyllä 2010 kaksi neljästä nuoresta aloitti opiskelut haluamassaan koulutuksessa. Kaksi nuorista ei saanut opiskelupaikkaa, heistä toinen aloitti toisen ryhmävalmennuksen ja toinen suunnitteli jatkavansa keskeytynyttä koulutustaan. Tulosten perusteella oli pääteltävissä erilaisten toimintojen auttavan koulupudokkaita aktivoitumaan oman elämänsä suunnitteluun.