Matka 2010 -messut : opiskelijatyytyväisyyskyselyn toteuttaminen Matkamessuille
Kiuru, Minna; Hakulinen, Miia (2010)
Kiuru, Minna
Hakulinen, Miia
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110314117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110314117
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka tyytyväisiä Matka 2010 - messuilla vierailleet opiskelijat ovat nykyisiin Matkamessuihin. Matkamessut ovat vuosittain järjestettävät Pohjois-Euroopan suurimmat matkailumessut. Laatimiemme tyytyväisyyskyselyiden tulosten pohjalta pohditaan kehittämisehdotuksia opinnäytetyön toimeksiantajille, Suomen Messuille ja Suomen matkatoimistoalan liitto ry:lle, SMAL:lle.
Opiskelijoille suoritettiin kaksi erillistä tyytyväisyyskyselyä: toinen henkilökohtaisesti Matka 2010 -messuilla opiskelijapäivänä 22.1.2010 ja toinen sähköisesti kysely- ja tiedonkeruusovellus Webropolin avulla. Webropol-kysely oli saatavilla Internetissä noin kahden viikon ajan heti Matkamessujen päätyttyä. Matka 2010 -messuilla suoritettu tyytyväisyyskysely oli suunnattu kaikille messuille osallistuville opiskelijoille, Webropol-tyytyväisyyskysely vain Matkamessujen yhteydessä järjestettyyn opiskelijaseminaariin osallistuneille opiskelijaryhmille.
Tyytyväisyyskyselyillä pyrittiin selvittämään, mitä mieltä opiskelijat ovat nykyisistä Matkamessuista sekä SMAL:n järjestämästä opiskelijaseminaarista. Lisäksi oltiin kiinnostuneita kuulemaan, mitä opiskelijat todellisuudessa haluaisivat Matkamessuilta, jotta vierailu olisi hyödyllinen ammatillisen oppimisen ja kasvun kannalta. Teoriatietoa kerättiin yleisesti ammatillisesta osaamisesta, messuista, Matkamessuista sekä asiakastyytyväisyydestä tapahtumassa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tyytyväisyyskyselyt toteutettiin strukturoiduilla kyselylomakkeilla. Matka 2010 -messuilla toteutetun tyytyväisyyskyselyn otoskoko oli 200 opiskelijaa, Webropol-kyselyssä hieman pienempi, 122 opiskelijaa.
Tärkeimpänä kehittämisehdotuksena pidimme yritysten ja opiskelijoiden keskinäisen kommunikoinnin lisäämistä Matkamessuilla. Ehdotuksenamme on, että yritykset voisivat esitellä messuvierailun aikana opiskelijoille esimerkiksi avoimia työ- ja harjoittelupaikkojaan sekä opinnäytetöiden aiheita. Tyytyväisyyskyselyissä ilmenneiden kehittämisehdotusten avulla tulevilla Matkamessuilla on paremmat mahdollisuudet täyttää messuilla vierailevien opiskelijoiden toiveita ja tarpeita.
Opiskelijoille suoritettiin kaksi erillistä tyytyväisyyskyselyä: toinen henkilökohtaisesti Matka 2010 -messuilla opiskelijapäivänä 22.1.2010 ja toinen sähköisesti kysely- ja tiedonkeruusovellus Webropolin avulla. Webropol-kysely oli saatavilla Internetissä noin kahden viikon ajan heti Matkamessujen päätyttyä. Matka 2010 -messuilla suoritettu tyytyväisyyskysely oli suunnattu kaikille messuille osallistuville opiskelijoille, Webropol-tyytyväisyyskysely vain Matkamessujen yhteydessä järjestettyyn opiskelijaseminaariin osallistuneille opiskelijaryhmille.
Tyytyväisyyskyselyillä pyrittiin selvittämään, mitä mieltä opiskelijat ovat nykyisistä Matkamessuista sekä SMAL:n järjestämästä opiskelijaseminaarista. Lisäksi oltiin kiinnostuneita kuulemaan, mitä opiskelijat todellisuudessa haluaisivat Matkamessuilta, jotta vierailu olisi hyödyllinen ammatillisen oppimisen ja kasvun kannalta. Teoriatietoa kerättiin yleisesti ammatillisesta osaamisesta, messuista, Matkamessuista sekä asiakastyytyväisyydestä tapahtumassa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tyytyväisyyskyselyt toteutettiin strukturoiduilla kyselylomakkeilla. Matka 2010 -messuilla toteutetun tyytyväisyyskyselyn otoskoko oli 200 opiskelijaa, Webropol-kyselyssä hieman pienempi, 122 opiskelijaa.
Tärkeimpänä kehittämisehdotuksena pidimme yritysten ja opiskelijoiden keskinäisen kommunikoinnin lisäämistä Matkamessuilla. Ehdotuksenamme on, että yritykset voisivat esitellä messuvierailun aikana opiskelijoille esimerkiksi avoimia työ- ja harjoittelupaikkojaan sekä opinnäytetöiden aiheita. Tyytyväisyyskyselyissä ilmenneiden kehittämisehdotusten avulla tulevilla Matkamessuilla on paremmat mahdollisuudet täyttää messuilla vierailevien opiskelijoiden toiveita ja tarpeita.