STRATEGIES FOR SMALL- AND MEDIUM-SIZED COMPANIES IN CHINESE INSURANCE INDUSTRY
Qian, Xiaochen (2010)
Qian, Xiaochen
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110314137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110314137
Tiivistelmä
Kiinan talouden kehittyessä vakuutusala on yksi tärkeimmistä kaupallisista teollisuuden aloista Kiinassa. Pienet ja keskisuuret yritykset ovat saamassa yhä merkittävämmän aseman Kiinan vakuutusmarkkinoilla, mutta ongelmana on löytää sopiva strategia, jonka avulla yritykset voivat kehittyä tasapainoisesti. Olisi erittäin tärkeää, että pk-yritykset tunnistaisivat ydinosaamisiaan ja resurssejaan, joiden avulla ne voisivat jalostaa omaa kilpailukykyään. Tämä tutkimus kartoittaa ydinliiketoiminnan haitat yrityksiltä, jotka eivät kuulu Kiinan isoimpiin vakuutusyrityksiin tällä hetkellä. Tutkimus sisältää sekä teoriaosan että empiirisen tapaustutkimuksen, joiden avulla voidaan löytää pk-yritysten kriittiset menestystekijät. Tutkimusongelmana on löytää kriittiset tekijät, joiden avulla pienet ja keskisuuret vakuutusyhtiöt saataisiin kehittymään pitkällä aikavälillä. Teoreettinen tutkimus selittää pk-yritysten roolia Kiinan vakuutusmarkkinoilla. Empiirinen tutkimus toteutetaan tapaustutkimuksena, jossa analysoidaan kaksi yrityscasea ja syvähaastattelua. Tutkimuksen kohdeyrityksinä ovat Huatai Insurance Co., Ltd ja Tianan Insurance Co., Ltd. Tapaustutkimuksiin ja kirjallisuuskatsaukseen perustuen voidaan määritellä kriittiset tekijät, jotka ovat tärkeitä pk-yritysten pitkän aikavälin kehittymiselle: kyvykkyyksien kehittäminen, innovaatiokyky, uusien kehitysmallien luominen ja palvelusysteemin edistäminen.