Eettinen ja arvojohtaminen johtamisessa
Hallamaa, Taru (2010)
Hallamaa, Taru
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110114063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110114063
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli eettinen ja arvojohtaminen organisaatiossa. Tarkoituksena oli selvittää, mitä on eettinen johtaminen ja arvojohtaminen, ja miten ne liittyvät aikaisempiin johtamiskäsityksiin ja -menetelmiin. Lisäksi tarkoituksena oli saada selville, miten eettistä ja arvojohtamista voidaan käyttää arkipäivän johtamisessa hyväksi, sekä miten nämä voidaan ottaa käyttöön yksittäisessä organisaatiossa. Tarkastelussa kiinnitettiin huomiota myös siihen, mikä merkitys näillä johtamismalleilla on tulokseen. Aihe on nykypäivänä ajankohtainen, sillä yrityksien ja organisaatioiden toiminnalle on asetettu erilaisia vastuita, kuten esimerkiksi sosiaalinen vastuu ja yhteiskuntavastuu. Kun pohditaan vääryyttä, moraalittomuutta ja epäoikeudenmukaisuutta, tulisi pohtia myös eettisiä arvoja. Yritysten ja organisaatioiden katsotaan olevan koneita, joilla ei ole moraalia ja etiikkaa. Työyhteisön jäsenillä kuitenkin nämä on ja tällöin yrityksiä ja organisaatioita voidaankin kutsua vastuullisiksi ja eettisiksi. Eettinen toimintatapa tuo tullessaan kilpailuetua, mutta eettisten arvojen läpimurto yrityksissä vaatii tukea työntekijöiltä ja myös kuluttajilta. Valta-osa johtajista varmasti pyrkii oikeudenmukaiseen toimintatapaan, mutta usein kuitenkin ajatellaan, että liiketoiminnassa ei ole tilaa eettisille pohdinnoille tai moraalisten periaatteiden soveltamiselle. Eettisen johtamisotteen harjoittaminen vaatiikin johtajalta vahvaa uskoa ja rohkeaa uudelle altistumista sekä oman työn järjestelmällistä uudelleenmuotoilua. Arvojohtaja, joka aikoo saada arvojohtamisen toimimaan omalla vastuualueellaan, joutuu ajattelemaan johtamiskäytäntönsä uudelleen. Määrittelemällä itselleen arvot, sekä organisaatio että johtaja viestittävät, niin henkilöstölleen kuin muille sidosryhmilleen viestin siitä, mitä organisaatio arvostaa. On se sitten taloudellisia arvoja tai asiakasarvoja, niin viesti leviää organisaation sisällä ja ulkopuolella. Jotta organisaation sisällä arvojen määrittämisestä saataisiin mahdollisimman paljon irti, on niiden määrittäminen tehtävä niin yleisellä kuin yksilötasollakin. Eettinen ja arvojohtaminen vaikuttaa alaisten hyvinvointiin, henkiseen ja fyysiseen terveyteen, sekä eettisten arvojen mukaisesti tehtyihin päätöksiin, joiden takana voi suoraselkäisesti seistä. Eettinen ja arvojohtaminen ei pitäisi olla erillinen projekti, vaan jokapäiväinen integroitu osa johtamista.