Uusi asunto-osakeyhtiölaki - kuluttajanäkökulma
Heimo, Pirjo-Riitta (2010)
Heimo, Pirjo-Riitta
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101113574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101113574
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään 1.7.2010 voimaan tulevaa asunto-osakeyhtiölakia kuluttajanäkökulmasta. Asunto-osakeyhtiölain toimintaympäristö on osakkeenomistaja, asunto-osakeyhtiö ja ympäröivä yhteiskunta. Lain uudistuksen lähtökohta on asumisen, rakentamisen ja yhteiskunnan muuttuneet tarpeet, jotka antavat tutkimukselle viitekehyksen.
Uudesta laista on vuoden aikana järjestetty lukuisia koulutus- ja tiedotustilaisuuksia eri sidosryhmille kuten isännöitsijät, hallitukset ja tilintarkastajat. Yksi sidosryhmistä on osakkeenomistajat, jotka voidaan edelleen jaotella yrityksiin, sijoittajiin, elinkeinonharjoittajiin, asukkaisiin ja kuluttajiin. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten kuluttaja saa tiedon lain uudistuksen muutoksista ja niiden vaikutuksista hänelle asumiseen tai muuhun kokonaisuuteen. Opinnäytetyön pääkysymys on: Mikä on kuluttajan kannalta huomioitavaa tietoa uudessa laissa? Täydentäviä alakysymyksiä, jotka täydentävät pääkysymystä, ovat: Tiedotetaanko häntä lainmuutoksista? Mikä taho on tiedon väylä?
Tutkielman laadinnassa ja tutkimusongelman asettelussa hyödynnetään lähteinä Suomen lakia ja siihen perustuvaa lähdemateriaalia. Aihetta lähestytään käyttäen useampaa menetelmää ns. mixing methods: kirjalliset lähteet, arkisto-otanta, kyselytutkimus ja analyysivaiheessa määrällinen menetelmä. Tutkimuksen alussa käytetään laadullista kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aihetta käsitellään teorian pohjalta kuten Suomen asunto-osakeyhtiölaki, kirjallisuus ja sähköinen data. Niistä kartoitetaan kuluttajaa koskevat lain uudistukset. Kahden valtasanomalehden artikkeleista tehdään otanta, joista saadaan esiin pääteemat: 1) Yhtiön 5-vuotiskorjaussuunnitelma, muutostyörekisteri ja osakkaan ilmoitusvelvollisuus, 2) Kustannusten jakautuminen ja vastuu, 3) Isännöinnin vastuun kasvaminen, 4) Uuden ostajan saama tarkempi tieto ja 5) Viestinnän tarve. Lopuksi kuluttaja kohderyhmälle lähetetään elektronisena verkkokyselynä tutkimuslomake.
Analyysivaiheessa käytetään kvantitatiivista menetelmää Excel –laskentataulukon muodossa. Parametriton menetelmä ns. jakaumasta vapaa menetelmä on sopiva, koska tutkimuksessa ei ole tunnuslukujen tarvetta vaan vastauksia etsitään alakysymyksiin. Johtopäätös perustuu sekä tutkittuun kirjalliseen materiaaliin, mediaotantaan, että kuluttajille esitettyyn kyselytutkimuksen tuloksiin. Tutkimustuloksen ohessa syntyy kuluttajille kooste lainmuutoksista, jonka kyselyyn vastanneet saavat.
Uudesta laista on vuoden aikana järjestetty lukuisia koulutus- ja tiedotustilaisuuksia eri sidosryhmille kuten isännöitsijät, hallitukset ja tilintarkastajat. Yksi sidosryhmistä on osakkeenomistajat, jotka voidaan edelleen jaotella yrityksiin, sijoittajiin, elinkeinonharjoittajiin, asukkaisiin ja kuluttajiin. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten kuluttaja saa tiedon lain uudistuksen muutoksista ja niiden vaikutuksista hänelle asumiseen tai muuhun kokonaisuuteen. Opinnäytetyön pääkysymys on: Mikä on kuluttajan kannalta huomioitavaa tietoa uudessa laissa? Täydentäviä alakysymyksiä, jotka täydentävät pääkysymystä, ovat: Tiedotetaanko häntä lainmuutoksista? Mikä taho on tiedon väylä?
Tutkielman laadinnassa ja tutkimusongelman asettelussa hyödynnetään lähteinä Suomen lakia ja siihen perustuvaa lähdemateriaalia. Aihetta lähestytään käyttäen useampaa menetelmää ns. mixing methods: kirjalliset lähteet, arkisto-otanta, kyselytutkimus ja analyysivaiheessa määrällinen menetelmä. Tutkimuksen alussa käytetään laadullista kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aihetta käsitellään teorian pohjalta kuten Suomen asunto-osakeyhtiölaki, kirjallisuus ja sähköinen data. Niistä kartoitetaan kuluttajaa koskevat lain uudistukset. Kahden valtasanomalehden artikkeleista tehdään otanta, joista saadaan esiin pääteemat: 1) Yhtiön 5-vuotiskorjaussuunnitelma, muutostyörekisteri ja osakkaan ilmoitusvelvollisuus, 2) Kustannusten jakautuminen ja vastuu, 3) Isännöinnin vastuun kasvaminen, 4) Uuden ostajan saama tarkempi tieto ja 5) Viestinnän tarve. Lopuksi kuluttaja kohderyhmälle lähetetään elektronisena verkkokyselynä tutkimuslomake.
Analyysivaiheessa käytetään kvantitatiivista menetelmää Excel –laskentataulukon muodossa. Parametriton menetelmä ns. jakaumasta vapaa menetelmä on sopiva, koska tutkimuksessa ei ole tunnuslukujen tarvetta vaan vastauksia etsitään alakysymyksiin. Johtopäätös perustuu sekä tutkittuun kirjalliseen materiaaliin, mediaotantaan, että kuluttajille esitettyyn kyselytutkimuksen tuloksiin. Tutkimustuloksen ohessa syntyy kuluttajille kooste lainmuutoksista, jonka kyselyyn vastanneet saavat.