Ammattietiikan opettaminen verkossa : Tuotantoeläinten eettisen hoidon verkkomateriaali Virtuaalikylässä
Alasalmi, Riitta (2010)
Alasalmi, Riitta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110614207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110614207
Tiivistelmä
Tuotantoeläinten eettinen hoito on ollut voimakkaasti esillä koko 2000-luvun ja Maatalousalan perustutkinnon ammatillisten perusteiden (29/011/2009) uudistamisen jälkeen perustutkinnossa ammattietiikka ja eläinten hyvä hoito on ollut entistä voimakkaammin osa myös maatalousalan ammatillista koulutusta.
Tämän ammatillista koulutusta palvelevan opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia asenteita maatalousalan perustutkinnon tuotantoeläinaineiden opettajilla ja käytännön työnohjauksesta vastaavilla karjan- ja tilanhoitajilla on ammattietiikkaa ja eettistä eläintenhoitoa kohtaan. Lisäksi tavoitteena on ollut kartoittaa, millaisia tarpeita opettajilla on tuotantoeläinten eettisen hoidon opetusmateriaaleista ja luoda opettajien ja karjanhoitajien tarpeisiin vastaava monikäyttöinen materiaalipaketti verkkoon Virtuaalikylään (www.virtuaali.info).
Kyseessä on kuvaileva kvalitatiivinen tutkimus, johon yhdistyi toimintatutkimuksellinen osio. Tutkimusaineisto kerättiin Suomen karjatalousalan opettajille, karjanhoitajille ja maatalousalan oppilaitosten koulutusjohtajille lähetetyllä kyselyllä, jossa oli likert-mallisia arvoasteikkokysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 158 vastaajalle. Vastausprosentti oli 53.
Tulosten mukaan verkkomateriaalille on tarvetta. Vastaajat toivoivat monipuolista ja monikäyttöistä materiaalia, joka sisältää videoita, haastatteluja, lehtiartikkeleja, tietokortteja ja valmiita tehtäviä. Näistä opettajat ja karjanhoitajat voivat itse koota tarvitsemansa kokonaisuuden opetuksessa käytettäväksi. Lisäksi avoimissa vastauksissa tuotiin esille tarve toisten oppilaitosten hyvien opetuskäytänteiden esittelyihin. 64 % vastaajista ilmoitti käyttävänsä Virtuaalikylään luotavaa materiaalia varmasti tai todennäköisesti ja kukaan ei vastannut, ettei materiaalille olisi varmasti käyttöä.
Kyselyn tulosten perusteella Virtuaalikylään rakentui toimintatutkimuksellisessa osiossa verkkomateriaalia, joka sisälsi tietokortteja tuotantoeläinten hyvinvoinnista, asiantuntijoiden haastatteluja sekä videolla että lehtiartikkeleiden muodossa, tilaesittelyjä, opetuksen hyviä käytänteitä videoituna sekä valokuvia. Materiaalia voidaan hyödyntää opetuksessa monipuolisesti ja kehittää jatkossa yhä laajemmaksi ja paremmin opetusta tukevaksi kokonaisuudeksi.
Tämän ammatillista koulutusta palvelevan opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia asenteita maatalousalan perustutkinnon tuotantoeläinaineiden opettajilla ja käytännön työnohjauksesta vastaavilla karjan- ja tilanhoitajilla on ammattietiikkaa ja eettistä eläintenhoitoa kohtaan. Lisäksi tavoitteena on ollut kartoittaa, millaisia tarpeita opettajilla on tuotantoeläinten eettisen hoidon opetusmateriaaleista ja luoda opettajien ja karjanhoitajien tarpeisiin vastaava monikäyttöinen materiaalipaketti verkkoon Virtuaalikylään (www.virtuaali.info).
Kyseessä on kuvaileva kvalitatiivinen tutkimus, johon yhdistyi toimintatutkimuksellinen osio. Tutkimusaineisto kerättiin Suomen karjatalousalan opettajille, karjanhoitajille ja maatalousalan oppilaitosten koulutusjohtajille lähetetyllä kyselyllä, jossa oli likert-mallisia arvoasteikkokysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 158 vastaajalle. Vastausprosentti oli 53.
Tulosten mukaan verkkomateriaalille on tarvetta. Vastaajat toivoivat monipuolista ja monikäyttöistä materiaalia, joka sisältää videoita, haastatteluja, lehtiartikkeleja, tietokortteja ja valmiita tehtäviä. Näistä opettajat ja karjanhoitajat voivat itse koota tarvitsemansa kokonaisuuden opetuksessa käytettäväksi. Lisäksi avoimissa vastauksissa tuotiin esille tarve toisten oppilaitosten hyvien opetuskäytänteiden esittelyihin. 64 % vastaajista ilmoitti käyttävänsä Virtuaalikylään luotavaa materiaalia varmasti tai todennäköisesti ja kukaan ei vastannut, ettei materiaalille olisi varmasti käyttöä.
Kyselyn tulosten perusteella Virtuaalikylään rakentui toimintatutkimuksellisessa osiossa verkkomateriaalia, joka sisälsi tietokortteja tuotantoeläinten hyvinvoinnista, asiantuntijoiden haastatteluja sekä videolla että lehtiartikkeleiden muodossa, tilaesittelyjä, opetuksen hyviä käytänteitä videoituna sekä valokuvia. Materiaalia voidaan hyödyntää opetuksessa monipuolisesti ja kehittää jatkossa yhä laajemmaksi ja paremmin opetusta tukevaksi kokonaisuudeksi.