LASTENTARHANOPETTAJAN ROOLI MONIAMMATILLISESSA VERKOSTOSSA
Koukila, Niina (2010)
Koukila, Niina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110814245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110814245
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää lastentarhanopettajien roolia moniammatillisessa verkostossa julkisella ja yksityisellä sektorilla Haminan kaupungissa. Näkökulmana käytettiin lastentarhanopettajien omia näkemyksiä ja kokemuksia. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lastentarhanopettajien roolia niin päiväkotiyksikköjen sisäisessä kuin ulkoisessakin moniammatillisessa verkostossa. Opinnäytetyön tilaajana oli Lapsen Ääni -hanke.
Tutkimus oli sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen, koska kyselylomake pitää sisällään niin numeraalisen monivalintaosion kuin laajemman sanallisen osuuden. Tutkimuskohteenani olivat Haminan kaupungilla työskentelevät 36 lastentarhanopettajaa, jotka toimivat päiväkodeissa sekä esikouluissa lastentarhanopettajina ja kaksi Haminan kaupungin yksityisen sektorin päivähoitoyksikköä, joissa työskentelee neljä lastentarhanopettajaa.
Tutkimus osoitti, että yksiköiden ulkoisessa moniammatillisessa verkostossa toimivat julkisen sektorin lastentarhanopettajat kokivat roolinsa olevan varhaiskasvatuksen asiantuntija, joka tuo omaa ammatillista näkemystään esiin lasten ja perheiden asioissa sekä toimivat ns. tiedonvälittäjänä yksikkönsä ulkopuolisen ja sisäisen verkostojen välillä. Yksityisen sektorin lastentarhanopettajien vastauksissa ei mainittu suoraan heidän rooliaan, vaan painotettiin, mitä yhteistyön tulos tuottaa. Se tuottaa toimintaa, joka tukee lasten kehitystä sekä kehittää vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä eli kasvatuskumppanuutta. Yksiköiden sisäisessä moniammatillisessa verkostossa lastentarhanopettajat toimivat vastaavina kasvattajina sekä esimiehinä. Julkisella sektorilla nousi johtajuus selkeämmin esille, kun taas yksityisellä sektorilla painotettiin tiimityöskentelyä vastuuasioissa.
Tutkimus oli sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen, koska kyselylomake pitää sisällään niin numeraalisen monivalintaosion kuin laajemman sanallisen osuuden. Tutkimuskohteenani olivat Haminan kaupungilla työskentelevät 36 lastentarhanopettajaa, jotka toimivat päiväkodeissa sekä esikouluissa lastentarhanopettajina ja kaksi Haminan kaupungin yksityisen sektorin päivähoitoyksikköä, joissa työskentelee neljä lastentarhanopettajaa.
Tutkimus osoitti, että yksiköiden ulkoisessa moniammatillisessa verkostossa toimivat julkisen sektorin lastentarhanopettajat kokivat roolinsa olevan varhaiskasvatuksen asiantuntija, joka tuo omaa ammatillista näkemystään esiin lasten ja perheiden asioissa sekä toimivat ns. tiedonvälittäjänä yksikkönsä ulkopuolisen ja sisäisen verkostojen välillä. Yksityisen sektorin lastentarhanopettajien vastauksissa ei mainittu suoraan heidän rooliaan, vaan painotettiin, mitä yhteistyön tulos tuottaa. Se tuottaa toimintaa, joka tukee lasten kehitystä sekä kehittää vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä eli kasvatuskumppanuutta. Yksiköiden sisäisessä moniammatillisessa verkostossa lastentarhanopettajat toimivat vastaavina kasvattajina sekä esimiehinä. Julkisella sektorilla nousi johtajuus selkeämmin esille, kun taas yksityisellä sektorilla painotettiin tiimityöskentelyä vastuuasioissa.