Asiakaskannattavuus ja raportointi : case: Elmont Oy
Majuri, Minna (2009)
Majuri, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903051609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903051609
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakaskannattavuutta ja sen raportointia. Tavoitteena on selvittää asiakaskannattavuuden merkitys ja miten asiakaskannattavuutta yrityksessä selvitetään. Teoriaosassa selvitetään mitä ovat käsitteet asiakkuus, toimintolaskenta ja asiakaskannattavuus. Lähteinä on käytetty artikkeleita, muita asiaa koskevia tutkimuksia sekä aihetta käsitteleviä kirjoja.
Asiakkuuden merkitys on nykyään käsitetty yrityksissä aikaisempaa paremmin. Se on yritykselle äärimmäisen tärkeää ja asiakkuuksien johtamisella oikealla tavalla voidaan vaikuttaa yrityksen kokonaisvaltaiseen kannattavuuteen. Toimintolaskennalla asiakaskannattavuutta voidaan mitata paremmin kuin aikaisemmin käytössä olleilla laskentatavoilla. Toimintolaskennan perusajatuksena on, että yritys jaetaan osiin eli toimintoihin. Kustannukset kohdistetaan toiminnoille ja niiden kautta laskentakohteille ajurien kautta. Laskentakohteena voivat olla esimerkiksi tuotteet, tuoteryhmät tai asiakkaat. Asiakaskannattavuutta mitattaessa on ymmärrettävä mitä kannattavuus oikeastaan on ja mitä se merkitsee yritykselle.
Opinnäytetyön empiirinen osuus käsittelee asiakkaiden kannattavuutta case- yrityksessä, Elmont Oy:ssä. Tarkoituksena on selvittää, mitkä asiakkuudet ovat Elmont Oy:lle kannattavimpia ja kannattamattomimpia. Tiedot, joita tutkimuksessa on käytetty, on koottu yrityksessä ajalla 3.3. – 31.7.2008 yrityksen tietojärjestelmiä hyväksikäyttäen. Asiakkaiden nimien ja oikeiden lukujen osalta tämä tutkimus on salassa pidettävä. Yritykseen on tehty selvitys jokaisen asiakkaan kannattavuudesta viimeisen kolmen vuoden ajalta. Asiakkaista on koottu myös niin sanottu ”top ten”- lista, joissa ovat kannattavimmat sekä kannattamattomimmat asiakkaat koko kyseessä olevan vuoden ajalta sekä neljännesvuosittain.
Tuloksina voidaan antaa viitteitä siitä, miten yritys voi hyödyntää asiakkaistaan saamaa kannattavuustietoa, mitä kannattavuuden seuraaminen vaatii ja mitä tietoja asiakkaista on sitä varten saatava. Tulokset voivat toimia johdon päätöksenteon apuna asiakkuuksista päätettäessä. Tiedot ovat historiatietoa, jonka on tarkoitus toimia peruutuspeilinä, näkymänä asiakkaiden menneeseen kannattavuuteen.
Asiakkuuden merkitys on nykyään käsitetty yrityksissä aikaisempaa paremmin. Se on yritykselle äärimmäisen tärkeää ja asiakkuuksien johtamisella oikealla tavalla voidaan vaikuttaa yrityksen kokonaisvaltaiseen kannattavuuteen. Toimintolaskennalla asiakaskannattavuutta voidaan mitata paremmin kuin aikaisemmin käytössä olleilla laskentatavoilla. Toimintolaskennan perusajatuksena on, että yritys jaetaan osiin eli toimintoihin. Kustannukset kohdistetaan toiminnoille ja niiden kautta laskentakohteille ajurien kautta. Laskentakohteena voivat olla esimerkiksi tuotteet, tuoteryhmät tai asiakkaat. Asiakaskannattavuutta mitattaessa on ymmärrettävä mitä kannattavuus oikeastaan on ja mitä se merkitsee yritykselle.
Opinnäytetyön empiirinen osuus käsittelee asiakkaiden kannattavuutta case- yrityksessä, Elmont Oy:ssä. Tarkoituksena on selvittää, mitkä asiakkuudet ovat Elmont Oy:lle kannattavimpia ja kannattamattomimpia. Tiedot, joita tutkimuksessa on käytetty, on koottu yrityksessä ajalla 3.3. – 31.7.2008 yrityksen tietojärjestelmiä hyväksikäyttäen. Asiakkaiden nimien ja oikeiden lukujen osalta tämä tutkimus on salassa pidettävä. Yritykseen on tehty selvitys jokaisen asiakkaan kannattavuudesta viimeisen kolmen vuoden ajalta. Asiakkaista on koottu myös niin sanottu ”top ten”- lista, joissa ovat kannattavimmat sekä kannattamattomimmat asiakkaat koko kyseessä olevan vuoden ajalta sekä neljännesvuosittain.
Tuloksina voidaan antaa viitteitä siitä, miten yritys voi hyödyntää asiakkaistaan saamaa kannattavuustietoa, mitä kannattavuuden seuraaminen vaatii ja mitä tietoja asiakkaista on sitä varten saatava. Tulokset voivat toimia johdon päätöksenteon apuna asiakkuuksista päätettäessä. Tiedot ovat historiatietoa, jonka on tarkoitus toimia peruutuspeilinä, näkymänä asiakkaiden menneeseen kannattavuuteen.