Innoplaza-opintokokonaisuuden vaikutuksia ja kehittämissuuntia : Arviointitutkimus pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen yhteisestä yrittäjyyskoulutuksesta
Humala, Iris (2010)
Humala, Iris
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110814262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110814262
Tiivistelmä
Pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen yhteisen Innoplaza-opintokokonaisuuden (15 op) arviointitutkimus selvitti sekä opintojen vaikutuksia Innoplazan suorittaneiden yrittäjänä että muissa tehtävissä toimivien henkilöiden keskuudessa. Se kartoitti myös näkemyksiä opintokokonaisuuden kehittämiseksi ja innovatiivisen yrittäjyyden tukemiseksi. Tutkimus oli samalla Hämeen ammattikorkeakoulun Ammatillisen opettajakorkeakoulun opinnäytetyö.
Tutkimusta varten kerättiin teoriatietoa yrittäjyyskoulutukseen ja yrittäjämäisiin oppimisympäristöihin, innovatiivisen yrittäjyyden tukemiseen ja yrittäjyyskoulutuksen vaikutusten arvioimiseen liittyvästä kirjallisuudesta. Lisäksi haastateltiin Innoplaza-opinnot suorittaneita henkilöitä puhelimitse (N=58) ja henkilökohtaisesti (N=9) ja keskusteltiin Innoplazan projektipäällikön, mentorien ja sidosryhmien edustajien kanssa.
Tutkimuksen perusteella Innoplaza-opintojen vahvuutena on sen monialaisuus. Innoplaza lisää yritystoiminnan perustamisvalmiutta, vaikuttaa myönteisesti suhtautumiseen yrittäjyyteen sekä parantaa mahdollisuuksia työllistää ulkomaalaistaustaisia henkilöitä yrittäjinä Suomessa ja lisätä hoito-, hoiva- ja hyvinvointialojen liiketoimintaosaamista. Innoplazaa on pidettävä osana ammattikorkeakoulujen yrittäjyyskoulutusta. Jatkossa opintokokonaisuutta voisi tiivistää ja se voisi koostua kahdesta osasta. Aluksi voisi olla tiivis liikeideoiden työstämisvaihe ja sen jälkeen eri alojen asiantuntijoiden, toimivien yrittäjien ja sijoittajien sekä opettajien ja mentoreiden tukema verkostoitunut yhteisövaihe. Monikulttuurisuuden nykyistä parempi hyödyntäminen edellyttää panostamista vieraskielisen, etenkin englanninkielisen opetuksen kehittämiseen. Innovatiivinen yrittäjyys tarvitsee syntyäkseen ja kehittyäkseen pedagogista taitoa ja herkkyyttä rakentaa monialainen yrittäjyyden oppimisen ja kaikkien osaamista arvostava ja avoin yhteistyön ympäristö. Tämänkaltaisessa ympäristössä kokonaisvaltaisesti liiketoimintaa tarkastelevat valmentajat rakentavat uutta liiketoimintaa yhdessä yrittäjien kanssa ilman varmoja toimintamalleja.
Tutkimusta varten kerättiin teoriatietoa yrittäjyyskoulutukseen ja yrittäjämäisiin oppimisympäristöihin, innovatiivisen yrittäjyyden tukemiseen ja yrittäjyyskoulutuksen vaikutusten arvioimiseen liittyvästä kirjallisuudesta. Lisäksi haastateltiin Innoplaza-opinnot suorittaneita henkilöitä puhelimitse (N=58) ja henkilökohtaisesti (N=9) ja keskusteltiin Innoplazan projektipäällikön, mentorien ja sidosryhmien edustajien kanssa.
Tutkimuksen perusteella Innoplaza-opintojen vahvuutena on sen monialaisuus. Innoplaza lisää yritystoiminnan perustamisvalmiutta, vaikuttaa myönteisesti suhtautumiseen yrittäjyyteen sekä parantaa mahdollisuuksia työllistää ulkomaalaistaustaisia henkilöitä yrittäjinä Suomessa ja lisätä hoito-, hoiva- ja hyvinvointialojen liiketoimintaosaamista. Innoplazaa on pidettävä osana ammattikorkeakoulujen yrittäjyyskoulutusta. Jatkossa opintokokonaisuutta voisi tiivistää ja se voisi koostua kahdesta osasta. Aluksi voisi olla tiivis liikeideoiden työstämisvaihe ja sen jälkeen eri alojen asiantuntijoiden, toimivien yrittäjien ja sijoittajien sekä opettajien ja mentoreiden tukema verkostoitunut yhteisövaihe. Monikulttuurisuuden nykyistä parempi hyödyntäminen edellyttää panostamista vieraskielisen, etenkin englanninkielisen opetuksen kehittämiseen. Innovatiivinen yrittäjyys tarvitsee syntyäkseen ja kehittyäkseen pedagogista taitoa ja herkkyyttä rakentaa monialainen yrittäjyyden oppimisen ja kaikkien osaamista arvostava ja avoin yhteistyön ympäristö. Tämänkaltaisessa ympäristössä kokonaisvaltaisesti liiketoimintaa tarkastelevat valmentajat rakentavat uutta liiketoimintaa yhdessä yrittäjien kanssa ilman varmoja toimintamalleja.