Rakennushankkeen takuuajan ongelmat ja niiden ratkaisut kiinteistömanagerin näkökulmasta
Hopeavirta, Riku (2010)
Hopeavirta, Riku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa rakennushankkeen takuuajan yleisimpiä ongelmia ja miettiä niihin ratkaisumalleja kiinteistömanagerin näkökulmasta. Ratkaisumalleilla on tarkoitus helpottaa kiinteistömanagerin toimintaa kohteessa takuuaikana.
Opinnäyteyössä käytiin läpi rakennushankkeen vaiheet, sen eri osapuolet ja osapuolten vastuut. Taustatietoa kerättiin ensin kirjallisuudesta ja haastattelemalla KJ- Kiinteistöjohto Oy:n kiinteistömanagereita. Tiedot analysoitiin ja ongelmat jaettiin tiedonkulkuun, korjaustöiden aikataulutukseen ja valvontaan, taloudellisiin ongelmiin, teknisiin ongelmiin ja rakennusaikaisten dokumenttien hallinnointiin.
Työn lopputuloksena saatiin työkaluja, joilla voidaan helpottaa kiinteistömanagerin toimintaa kohteessa rakennushankkeen takuuaikana. Koska kiinteistömanagerilla ei ole sopimussuhdetta urakoitsijaan, työkalut liittyvät lähinnä tiedon keräämiseen, sen hallintaan ja listauksiin asiakirjoista, joita kiinteistömanageri tarvitsee kiinteistön ylläpidon elinkaaritaloudelliseen järjestämiseen.
Tuloksista ilmeni, että kiinteistömanagerin mahdollisuudet vaikuttaa takuuajan toimintaan ovat rajalliset, koska hän ei ole sopimussuhteessa urakoitsijaan tai rakennuttajakonsulttiin. Työssä esitetyt työkalut auttavat kuitenkin kiinteistömanagerin toimintaa ja niitä voidaan hyödyntää tulevissa sopimuksissa.
Opinnäyteyössä käytiin läpi rakennushankkeen vaiheet, sen eri osapuolet ja osapuolten vastuut. Taustatietoa kerättiin ensin kirjallisuudesta ja haastattelemalla KJ- Kiinteistöjohto Oy:n kiinteistömanagereita. Tiedot analysoitiin ja ongelmat jaettiin tiedonkulkuun, korjaustöiden aikataulutukseen ja valvontaan, taloudellisiin ongelmiin, teknisiin ongelmiin ja rakennusaikaisten dokumenttien hallinnointiin.
Työn lopputuloksena saatiin työkaluja, joilla voidaan helpottaa kiinteistömanagerin toimintaa kohteessa rakennushankkeen takuuaikana. Koska kiinteistömanagerilla ei ole sopimussuhdetta urakoitsijaan, työkalut liittyvät lähinnä tiedon keräämiseen, sen hallintaan ja listauksiin asiakirjoista, joita kiinteistömanageri tarvitsee kiinteistön ylläpidon elinkaaritaloudelliseen järjestämiseen.
Tuloksista ilmeni, että kiinteistömanagerin mahdollisuudet vaikuttaa takuuajan toimintaan ovat rajalliset, koska hän ei ole sopimussuhteessa urakoitsijaan tai rakennuttajakonsulttiin. Työssä esitetyt työkalut auttavat kuitenkin kiinteistömanagerin toimintaa ja niitä voidaan hyödyntää tulevissa sopimuksissa.