Henkilön ammatti-identiteetin kasvuprosessi parturi-kampaajasta hiusalan ammatinopettajaksi
Pietiläinen, Sari (2010)
Pietiläinen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014316
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää opettajien arvoja ja opettajalta vaadittavat tärkeimmät ominaisuudet ammatin kannalta sekä ammatti-identiteetin koostumuksen osa-alueet. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä, jossa pyysin kuutta estenomikoulutuksen käynyttä kauneudenhoitoalan ammattiopettajaa osallistumaan tutkimukseeni. Olin laatinut neljä kysymystä käsittäen opettajan ammatti-identiteetin kehitystä, opettajan rooleja, ammattiopettajan työn haastavia ja positiivisia puolia. Tärkeimpinä esille nousseista vastauksista kertoivat, että ammatti-identiteetin kehitysprosessi alkaa jo lapsuudesta, jolloin omakohtainen identiteetti saa ns. kasvot. Henkilö tunnistaa toimintatavat, kuinka hän oppii asioita helpoiten. Nuoruusiässä hänelle kehittyy vahvemmin persoona ja hahmotusta siitä, mihin hän opintojen jatkuessa aikoo suuntautua - mitkä asiat kiinnostavat ja mitkä ovat vahvimpia puolia. Ammatti-identiteetti kehittyy jatkossa opiskelun ja työelämän virrassa kokemuksien kautta. Ammattiopettajan työ ei ole yksinkertaista, vaan henkilö joutuu joustamaan useaan rooliin erilaisissa tilanteissa ja tässä vaiheessa tarvitaan empaattisuutta sekä rohkeutta. Jatkuva lisäkouluttautuminen on työn ehdoton vaatimus, sillä varsinainen opettaminen ja ohjaaminen on prosentuaalisesti alle puolet koko työkuvasta. Ammatti-identiteetti ja henkilön henkilökohtainen identiteetti ovat sidoksissa toisiinsa ja voidaan ajatella, että ne ovat yksi identiteetti, joka haarautuu puiden oksien lailla. Mikäli ammatti-identiteetti on tuntemukseltaan heikko, se heijastuu persoona -identiteettiin ja päinvastoin.