Saatavien hallinta ja perintä Pirkanmaan Jätehuolto Oy:ssä
Tervo, Juho (2010)
Tervo, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114377
Tiivistelmä
Erittäin merkittävä osuus yrityksistä joutuu tuotteita tai palveluita myydessään antamaan asiakkaalleen maksuaikaa eli myymään luotolla. Tämän vuoksi saatavien hallinta on avainasemassa yrityksen rahaprosessissa ja siten koko toiminnan ylläpitämisessä. Saatavien hallinta konkretisoituu myyntireskontran ylläpidossa ja erääntyneiden saatavien perinnässä sekä tietyillä aloilla asiakkaiden luottoluokittamisena.
Tämä työ tehtiin Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle ja sen tavoitteena oli tutkia millainen on saatavien hallinnan ja toisaalta perinnän prosessi toimeksiantajayrityksessä sekä tutkia mahdollisuuksia kehittää niitä työn laatimishetkellä kesällä 2010 voimassa olleessa tilanteessa, jossa aiemmin voimassa ollut julkisten saatavien suora ulosottoperuste ja sitä kautta suora yhteistyö ulosottoviranomaisen kanssa oli kiistanalainen.
Työ perustui kirjallisen aineiston varaan rakennettuun teoriapohjaan, johon nojaten laadittiin prosessikaaviot käytännön prosessista opinnäytetyön laatijan oman työtehtävää koskevan työkokemuksen perusteella. Reskontranhoitajalle ja talouspäällikölle suunnattiin kyselyt, joista saatuja vastauksia käytettiin opinnäytetyön omien kokemusten tukena analysoitaessa prosessikaavioista saatua kokonaiskuvaa SWOT-kaavioiden avulla.
Työn tuloksena syntyi toimenpide-ehdotuksia niin vallitsevaan tilanteeseen kuin tulevaisuudessa nähtävillä oleviin mahdollisiin skenaarioihin. Samalla esiin nousi selkeä tarve automaattisuuden ja sähköisyyden lisäämiseen niin perustyössä saapuvien suoritusten kuin perintäaineistojen käsittelyssä inhimillisten virheiden minimoimiseksi ja reskontranhoitajan työn kohdentamiseksi hankalammin selvitettäviin tilanteisiin.
Parhaimpana tulevaisuuden toimintamallina perinnän osalta nähtiin suora ulosotto, koska se on tarjolla olevista malleista edullisin niin velalliselle kuin velkojalle. Yhteistyön jatkumisesta ulosottoviranomaisen kanssa ei kuitenkaan ole varmuutta, joten valmius Intrum Justitia Oy:n kautta suoritettavan perinnän laajentamiseen on säilytettävä.
Tämä työ tehtiin Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle ja sen tavoitteena oli tutkia millainen on saatavien hallinnan ja toisaalta perinnän prosessi toimeksiantajayrityksessä sekä tutkia mahdollisuuksia kehittää niitä työn laatimishetkellä kesällä 2010 voimassa olleessa tilanteessa, jossa aiemmin voimassa ollut julkisten saatavien suora ulosottoperuste ja sitä kautta suora yhteistyö ulosottoviranomaisen kanssa oli kiistanalainen.
Työ perustui kirjallisen aineiston varaan rakennettuun teoriapohjaan, johon nojaten laadittiin prosessikaaviot käytännön prosessista opinnäytetyön laatijan oman työtehtävää koskevan työkokemuksen perusteella. Reskontranhoitajalle ja talouspäällikölle suunnattiin kyselyt, joista saatuja vastauksia käytettiin opinnäytetyön omien kokemusten tukena analysoitaessa prosessikaavioista saatua kokonaiskuvaa SWOT-kaavioiden avulla.
Työn tuloksena syntyi toimenpide-ehdotuksia niin vallitsevaan tilanteeseen kuin tulevaisuudessa nähtävillä oleviin mahdollisiin skenaarioihin. Samalla esiin nousi selkeä tarve automaattisuuden ja sähköisyyden lisäämiseen niin perustyössä saapuvien suoritusten kuin perintäaineistojen käsittelyssä inhimillisten virheiden minimoimiseksi ja reskontranhoitajan työn kohdentamiseksi hankalammin selvitettäviin tilanteisiin.
Parhaimpana tulevaisuuden toimintamallina perinnän osalta nähtiin suora ulosotto, koska se on tarjolla olevista malleista edullisin niin velalliselle kuin velkojalle. Yhteistyön jatkumisesta ulosottoviranomaisen kanssa ei kuitenkaan ole varmuutta, joten valmius Intrum Justitia Oy:n kautta suoritettavan perinnän laajentamiseen on säilytettävä.