Ilmanvaihtokoneiden todellinen ominaissähköteho ja painehäviötarkastelu
Korhonen, Janne (2010)
Lataukset:
Korhonen, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100813538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100813538
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena tutkia ilmanvaihtokoneiden ominaissähkötehoa, ts.
SFP-lukua. Lisäksi oli tavoitteena tarkastella ilmanvaihtokanavistojen painehäviöitä ja sitä, miten paljon ne merkitsivät ominaissähkötehon lopputulokseen. Tutkimus tehtiin ilmanvaihtourakoitsijan käyttöön, koska aikaisemmissa kohteissa oli ollut epäselvyyksiä SFP-luvun mittaamisessa ja mittausmenetelmässä. Lisäksi haluttiin saada tietoa, millaisiksi SFP-luvut muodostuvat valittujen ilmanvaihtokoneiden myötä. Kohde oli Helsinki-Vantaan lentoaseman T2-terminaalin lähtöaulojen 3 ja 4 saneeraustyömaa. Tutkimusalue rajattiin kahteen eri alueeseen, jotka olivat lähtöselvitysalue ja Tax-Free-myymälä.
SFP-lukujen selvittämiseksi mitattiin puhaltimien verkosta ottamia sähkötehoja suunnitelmien mukaisilla ilmavirroilla. Lisäksi arvioitiin sähkötehoon vaikuttavia tekijöitä mittaamalla kanavistojen todellisia painehäviöitä.
Lähtöselvitysalueen ilmanvaihtokoneen todellinen mitattu ominaissähköteholuku oli 1,05 kW/(m3/s) ja Tax-Free-myymälän 1,62 kW/(m3/s). Nämä arvot olivat 48 % ja
19 % pienemmät kuin vaadittu taso 2,0 kW/(m3/s). Lähtöselvitysalueen mitatut painehäviöt olivat 54 % suunniteltua pienemmät ja Tax-Free-myymälän 51 % pienemmät. Tulokset saatiin mittaamalla kaikki painehäviötekijät mitattavan kanaviston osuudella, vaikeimman haaran mukaisesti.
Hyvällä toteutussuunnittelulla ja toteutuksella päästään pieniin painehäviöihin, jonka perusteella ilmanvaihtokoneet voidaan mitoittaa optimaalisesti. Tällöin on mahdollista saavuttaa haluttu SFP-arvo hieman edullisimmilla ilmanvaihtokoneilla kuin tässä tapauksessa oli valittu. Tutkimuksesta on hyötyä tulevien ilmanvaihtotöiden suunnitteluissa, toteutuksissa ja mittauksissa.
SFP-lukua. Lisäksi oli tavoitteena tarkastella ilmanvaihtokanavistojen painehäviöitä ja sitä, miten paljon ne merkitsivät ominaissähkötehon lopputulokseen. Tutkimus tehtiin ilmanvaihtourakoitsijan käyttöön, koska aikaisemmissa kohteissa oli ollut epäselvyyksiä SFP-luvun mittaamisessa ja mittausmenetelmässä. Lisäksi haluttiin saada tietoa, millaisiksi SFP-luvut muodostuvat valittujen ilmanvaihtokoneiden myötä. Kohde oli Helsinki-Vantaan lentoaseman T2-terminaalin lähtöaulojen 3 ja 4 saneeraustyömaa. Tutkimusalue rajattiin kahteen eri alueeseen, jotka olivat lähtöselvitysalue ja Tax-Free-myymälä.
SFP-lukujen selvittämiseksi mitattiin puhaltimien verkosta ottamia sähkötehoja suunnitelmien mukaisilla ilmavirroilla. Lisäksi arvioitiin sähkötehoon vaikuttavia tekijöitä mittaamalla kanavistojen todellisia painehäviöitä.
Lähtöselvitysalueen ilmanvaihtokoneen todellinen mitattu ominaissähköteholuku oli 1,05 kW/(m3/s) ja Tax-Free-myymälän 1,62 kW/(m3/s). Nämä arvot olivat 48 % ja
19 % pienemmät kuin vaadittu taso 2,0 kW/(m3/s). Lähtöselvitysalueen mitatut painehäviöt olivat 54 % suunniteltua pienemmät ja Tax-Free-myymälän 51 % pienemmät. Tulokset saatiin mittaamalla kaikki painehäviötekijät mitattavan kanaviston osuudella, vaikeimman haaran mukaisesti.
Hyvällä toteutussuunnittelulla ja toteutuksella päästään pieniin painehäviöihin, jonka perusteella ilmanvaihtokoneet voidaan mitoittaa optimaalisesti. Tällöin on mahdollista saavuttaa haluttu SFP-arvo hieman edullisimmilla ilmanvaihtokoneilla kuin tässä tapauksessa oli valittu. Tutkimuksesta on hyötyä tulevien ilmanvaihtotöiden suunnitteluissa, toteutuksissa ja mittauksissa.