Laatujärjestelmä Kiinteistötekniikka KS Kitek Oy
Tolvanen, Leo (2010)
Tolvanen, Leo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014340
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli luoda Peko-konserniin kuuluvalle talotekniikkaurakoitsijayritys Kiinteistötekniikka KS Kitek Oy:lle yhtenäinen toimintajärjestelmä. Työssä tehtiin toimintaohjeet toimihenkilöille ja konsernin laatujärjes-telmä päivitettiin yrityskohtaiseksi. Yrityksen sisällä vaikuttavia yrityskaupoista johtuvia erilaisia toimintatapoja pyritään yhtenäistämään. Laatujärjestelmä, joka tämän työn lopputulos on, tehdään myös Inspectan Green Card- kelpoiseksi lisäksi Rakentamisen Laatu (RALA)-pätevyyttä haettiin.
Kirjallisuudessa pohdittuja laadun käsitteitä tarkasteltiin pyrkien soveltamaan niitä urakointiyrityksen tarpeisiin. Kehitystyön kohteena on yrityksen omien laatukäytäntöjen hyödyntäminen ja oman laatujärjestelmän rakentaminen. Kehitettävät osa-alueet pohjautuvat Inspectan laatukartoituksiin ja niistä saatuihin raporttien poikkeamiin ja huo-mautuksiin. Lisäksi ongelmia pyrittiin selvittämään henkilökuntaa haastattelemalla. Asioita pohdittiin myös laatu-ryhmän kokouksissa. Työssä on myös esitetty urakointiprosessi sekä projektin perustaminen, niihin liittyvä kohtei-den seuranta ja laatukyselyt. Laadunhallinta toteutuu prosessien hallinnan kautta.
Poikkeamien ja muiden ongelmien ratkaisut on esitetty opinnäytetyössä ja sen liitteinä olevissa toimintaohjeissa ja laatukäsikirjassa. Laadun toimintaohjeet toimihenkilöille ja laatukäsikirja palvelevat yrityksen laadunhallintaa, joka jalostuu viime kädessä lopputuotteena urakkasuorituksen mahdollisimman virheettömään luovutukseen. RALA-pätevyys on saatu ja Green Card tullaan saamaan ensi talven aikana.
Yrityksen sisäisten toimintojen yhtenäistäminen ja viiden eri yrityskulttuurin sulauttaminen on ottanut tämän proses-sin myötä aimo harppauksen eteenpäin. Oman osansa yhtenäistämisprosessiin tuo konsernin toimintatavat. Lopuksi on käsitelty laatujärjestelmän soveltamista käytäntöön ja esitelty ne osat mitkä on jo otettu yrityksessä käytäntöön.
Kirjallisuudessa pohdittuja laadun käsitteitä tarkasteltiin pyrkien soveltamaan niitä urakointiyrityksen tarpeisiin. Kehitystyön kohteena on yrityksen omien laatukäytäntöjen hyödyntäminen ja oman laatujärjestelmän rakentaminen. Kehitettävät osa-alueet pohjautuvat Inspectan laatukartoituksiin ja niistä saatuihin raporttien poikkeamiin ja huo-mautuksiin. Lisäksi ongelmia pyrittiin selvittämään henkilökuntaa haastattelemalla. Asioita pohdittiin myös laatu-ryhmän kokouksissa. Työssä on myös esitetty urakointiprosessi sekä projektin perustaminen, niihin liittyvä kohtei-den seuranta ja laatukyselyt. Laadunhallinta toteutuu prosessien hallinnan kautta.
Poikkeamien ja muiden ongelmien ratkaisut on esitetty opinnäytetyössä ja sen liitteinä olevissa toimintaohjeissa ja laatukäsikirjassa. Laadun toimintaohjeet toimihenkilöille ja laatukäsikirja palvelevat yrityksen laadunhallintaa, joka jalostuu viime kädessä lopputuotteena urakkasuorituksen mahdollisimman virheettömään luovutukseen. RALA-pätevyys on saatu ja Green Card tullaan saamaan ensi talven aikana.
Yrityksen sisäisten toimintojen yhtenäistäminen ja viiden eri yrityskulttuurin sulauttaminen on ottanut tämän proses-sin myötä aimo harppauksen eteenpäin. Oman osansa yhtenäistämisprosessiin tuo konsernin toimintatavat. Lopuksi on käsitelty laatujärjestelmän soveltamista käytäntöön ja esitelty ne osat mitkä on jo otettu yrityksessä käytäntöön.