"Our CR work is an important part of our business value. Legislation is just defining the minimun level of our CR reporting." : Case Tofuture Ltd.
Siipilehto, Kaisa (2010)
Siipilehto, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610601
Tiivistelmä
Yritysten tulee yhä enenemässä määrin pohtia yritysvastuuasioita ja niiden implementoimista strategisiin prosesseihin yrityksen prioriteettien mukaan. Kyseinen yritysvastuumarkkinatutkimus tehtiin selvittämään Tofuture Oy:n tavoitteet sekä auttamaan heitä Skandinavian markkinapenetraatioprosessissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa mahdollisia markkina-alueita neljässä maassa, joissa kysely tehtiin: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Tutkimuksessa kartoitettiin myös potentiaalisimpia asiakkaita heidän vastaustensa perusteella. Näitä havaintoja voi käyttää toteuttamiskelpoisen markkinapenetraatiostrategian ja vahvan viestintästrategian laatimisessa sekä vetoavien markkinointiviestien muodostamisessa.
Tutkimusta voi myös käyttää muissakin yhteyksissä käyttäen määriteltyä tutkimusrakennetta. Tutkimuksen tulokset tukivat arvioituja tuloksia siten, että raportointia ja yritysvastuuasioita pidettiin oleellisina organisaatioiden ja maiden keskuudessa. Tulokset olivat myös yllättäviä; vastaajat arvioivat sijoittavansa jopa enemmän kuin nykyisin ulkoisiin yritysvastuupalveluihin ja monia yritysvastuuaktiviteetteja kehitettiin tällä hetkellä. Lainsäädäntö ei vaikuttanut liian vahvasti yritysvastuuraportointiin vaan yritykset usein raportoivat yli vähimmäisvaatimusten tai -ohjeiden. Tulokset eivät poikenneet merkittävästi maasta, toimialasta tai toiminta-alueesta riippuen ja siksi asioita voidaan pitää yhtä tärkeinä Skandinaviassa. Yksityiskohtaisemmat tulokset on esitelty tiivistetysti tulos- ja analyysikappaleissa. Tuloksia on käsitelty myös markkinapenetraatiostrategiassa, jossa kerrotaan miten tuloksia voi käyttää ja hyödyntää strategiasuunnittelussa.
Markkinapenetraatiostrategiassa on määritelty potentiaalisimpia markkina-alueita toimialan, maan ja toiminta-alueiden mukaan. Potentiaalisimmat asiakkaat yhteystietoineen raportoitiin luottamuksellisesti asiakkaalle ja siksi niitä ei ole esitelty yksityiskohtaisesti. Näitä luetteloita voi käyttää mm. promootio- ja myyntitarkoituksiin. Houkuttelevat markkinointiviestit tulisi kohdistaa huolellisesti valituille kohderyhmille. Ensisijaisesti ja toissijaisesti potentiaaliset markkina-alueet ja asiakkaat on myös esitelty tässä kappaleessa. Tuotteen / palvelun kehittämistä on myös pohdittu markkinapenetraatiostrategiassa. Nämä tarjonnan kehitysalueet on johdettu perustellusti tutkimustuloksista ja johtopäätöksistä. Näitä asioita voi pohtia mm. tarjonnan kehittämisessä muokkaamalla tarjontaa oikeille kohderyhmille.
Toimenpide-ehdotukset on ehdotuksiani asiakkaalle. Ehdotuksien tarkoituksena oli antaa käy-tännöllinen prosessikuvaus projektien suunnittelemiseksi. Kolme päävaihetta strategian kehit-tämissä on auditointipalveluihin keskittyminen, kohdistettujen markkinointiviestien luominen sekä vetoavimpien markkina-alueiden päättäminen penetroinnin kannalta. Tämä moniulotteinen projekti opetti minulle paljon eri aihealueiden ja projektivaiheiden kontrolloinnista sekä monien tietolähteiden kuin myös oman tietotaidon ja kokemuksien käytöstä. Projekti koosti haastavan prosessin yhdistäen asioita yritysvastuuasioista, kansainvälistä markkinatutkimuksesta ja markkinapenetraatiostrategiasta.
Tutkimusta voi myös käyttää muissakin yhteyksissä käyttäen määriteltyä tutkimusrakennetta. Tutkimuksen tulokset tukivat arvioituja tuloksia siten, että raportointia ja yritysvastuuasioita pidettiin oleellisina organisaatioiden ja maiden keskuudessa. Tulokset olivat myös yllättäviä; vastaajat arvioivat sijoittavansa jopa enemmän kuin nykyisin ulkoisiin yritysvastuupalveluihin ja monia yritysvastuuaktiviteetteja kehitettiin tällä hetkellä. Lainsäädäntö ei vaikuttanut liian vahvasti yritysvastuuraportointiin vaan yritykset usein raportoivat yli vähimmäisvaatimusten tai -ohjeiden. Tulokset eivät poikenneet merkittävästi maasta, toimialasta tai toiminta-alueesta riippuen ja siksi asioita voidaan pitää yhtä tärkeinä Skandinaviassa. Yksityiskohtaisemmat tulokset on esitelty tiivistetysti tulos- ja analyysikappaleissa. Tuloksia on käsitelty myös markkinapenetraatiostrategiassa, jossa kerrotaan miten tuloksia voi käyttää ja hyödyntää strategiasuunnittelussa.
Markkinapenetraatiostrategiassa on määritelty potentiaalisimpia markkina-alueita toimialan, maan ja toiminta-alueiden mukaan. Potentiaalisimmat asiakkaat yhteystietoineen raportoitiin luottamuksellisesti asiakkaalle ja siksi niitä ei ole esitelty yksityiskohtaisesti. Näitä luetteloita voi käyttää mm. promootio- ja myyntitarkoituksiin. Houkuttelevat markkinointiviestit tulisi kohdistaa huolellisesti valituille kohderyhmille. Ensisijaisesti ja toissijaisesti potentiaaliset markkina-alueet ja asiakkaat on myös esitelty tässä kappaleessa. Tuotteen / palvelun kehittämistä on myös pohdittu markkinapenetraatiostrategiassa. Nämä tarjonnan kehitysalueet on johdettu perustellusti tutkimustuloksista ja johtopäätöksistä. Näitä asioita voi pohtia mm. tarjonnan kehittämisessä muokkaamalla tarjontaa oikeille kohderyhmille.
Toimenpide-ehdotukset on ehdotuksiani asiakkaalle. Ehdotuksien tarkoituksena oli antaa käy-tännöllinen prosessikuvaus projektien suunnittelemiseksi. Kolme päävaihetta strategian kehit-tämissä on auditointipalveluihin keskittyminen, kohdistettujen markkinointiviestien luominen sekä vetoavimpien markkina-alueiden päättäminen penetroinnin kannalta. Tämä moniulotteinen projekti opetti minulle paljon eri aihealueiden ja projektivaiheiden kontrolloinnista sekä monien tietolähteiden kuin myös oman tietotaidon ja kokemuksien käytöstä. Projekti koosti haastavan prosessin yhdistäen asioita yritysvastuuasioista, kansainvälistä markkinatutkimuksesta ja markkinapenetraatiostrategiasta.