Tietokonepelin introanimaation tuotanto
Pihlaja, Toni (2010)
Pihlaja, Toni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514491
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tietokonepelien introelokuvan historiaa, funktioita ja erityisesti niiden tuotantoa. Työn tarkoituksena oli oppia animoidun lyhytelokuvan tuotannon lainalaisuuksia ja perehtyä syvemmin 3D -grafiikan tuottamiseen. Tavoitteena oli toteuttaa esirenderöinty 3D -introelokuva ajosimulaattori -tyyppiseen formulapeliin.
Ajatus tämän opinnäytetyön tekemiseen lähti kiinnostuksestani pelejä, moottoriurheilua sekä erityisesti elokuvia kohtaan. Elokuvakerrontaa tutkivia teoksia löytyy maailmasta pilvin pimein, mutta pelien epäinteraktiivisuutta, saati niiden introjaksoja ei ole liiemmin käsitely.
Tässä työssä selvitetään miksi peleissä on lähes poikkeuksetta introelokuva, ja millaisia nämä lyhytelokuvat voivat olla. Lisäksi toteutan itse introanimaation, ottaen huomioon oleellisimmat tuotantovaiheet, synopsiksesta jälkituotannon värikorjailuun ja renderöintiin.
3D -mallintamisen ja –animoinnin lisäksi halusin tämän työn puitteissa perehtyä animoidun elokuvan visuaaliseen jälkikäsittelyyn ja luoda animaatiolle toimiva filmlook.
Omaa tuotantoa teoksessa on pääosin kaikki 3D -grafiikka, tarina, leikkaus, kompositointi ja renderöinti. Musiikki sekä osa 3D -malleista ovat ilmaisia ja vapaasti käytettäviä elementtejä.
Ajatus tämän opinnäytetyön tekemiseen lähti kiinnostuksestani pelejä, moottoriurheilua sekä erityisesti elokuvia kohtaan. Elokuvakerrontaa tutkivia teoksia löytyy maailmasta pilvin pimein, mutta pelien epäinteraktiivisuutta, saati niiden introjaksoja ei ole liiemmin käsitely.
Tässä työssä selvitetään miksi peleissä on lähes poikkeuksetta introelokuva, ja millaisia nämä lyhytelokuvat voivat olla. Lisäksi toteutan itse introanimaation, ottaen huomioon oleellisimmat tuotantovaiheet, synopsiksesta jälkituotannon värikorjailuun ja renderöintiin.
3D -mallintamisen ja –animoinnin lisäksi halusin tämän työn puitteissa perehtyä animoidun elokuvan visuaaliseen jälkikäsittelyyn ja luoda animaatiolle toimiva filmlook.
Omaa tuotantoa teoksessa on pääosin kaikki 3D -grafiikka, tarina, leikkaus, kompositointi ja renderöinti. Musiikki sekä osa 3D -malleista ovat ilmaisia ja vapaasti käytettäviä elementtejä.