Koulutuksessa huomioitavia pedagogisia näkökulmia : UPM Metsän puunostajan maastotyökalun koulutuksen suunnittelu
Hovi, Elise (2010)
Hovi, Elise
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111614535
Tiivistelmä
Henkilöstön kehittäminen on osa jokaisen työpaikan toimintaa. Tämä voi olla hyvinkin suunnitelmallista, kuten on usein isoissa yhtiöissä. Yhtälailla myös pienet yritykset kouluttavat työntekijöitään, vaikka se ei olisikaan erikseen paperilla suunniteltua. UPM Metsä kouluttaa paljon henkilöstöään. Esimerkiksi uudet työnteon apuvälineet vaativat mittavia koulutuspaketteja. Tällainen on puunostajien käyttöön tuleva uusi maastotyökalu.
Tämä hanke on osa puunostajien maastotyökalun suunnittelua. Hankeraportissa on nostettu esiin tärkeitä koulutuksessa huomioitavia asioita, jotka käydään läpi myös kouluttajien koulutustilaisuudessa.
Motivaatio on keskeinen tekijä opettamisen onnistumisessa, sillä motivaatio ohjaa kaikkea tekemäämme. Oppimista ei tapahdu, jos motivaatiota ei ole. Samoin tärkeitä huomioitavia asioita oppimisessa ovat onnistunut havainnollistaminen ja sen toteuttaminen niin, että oppimistyyleiltään erilaiset oppijat hyötyisivät siitä. Havainnollistamisen mahdollisuuksia on paljon. Oikeiden keinojen löytäminen vaatii kouluttajalta tai opettajalta tietoa ja taitoa havainnollistamisen lisäksi myös erilaisista oppimistyyleistä.
Tämä hanke on osa puunostajien maastotyökalun suunnittelua. Hankeraportissa on nostettu esiin tärkeitä koulutuksessa huomioitavia asioita, jotka käydään läpi myös kouluttajien koulutustilaisuudessa.
Motivaatio on keskeinen tekijä opettamisen onnistumisessa, sillä motivaatio ohjaa kaikkea tekemäämme. Oppimista ei tapahdu, jos motivaatiota ei ole. Samoin tärkeitä huomioitavia asioita oppimisessa ovat onnistunut havainnollistaminen ja sen toteuttaminen niin, että oppimistyyleiltään erilaiset oppijat hyötyisivät siitä. Havainnollistamisen mahdollisuuksia on paljon. Oikeiden keinojen löytäminen vaatii kouluttajalta tai opettajalta tietoa ja taitoa havainnollistamisen lisäksi myös erilaisista oppimistyyleistä.