Lasten kokemuksia ystävyydestä Lassin vuoropäiväkodissa
Ojala, Ninni; Poikola, Susanna (2010)
Ojala, Ninni
Poikola, Susanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714641
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla 4-6-vuotiaiden lasten kokemuksia ystävyydestä vuorohoitoympäristössä. Tavoitteena on, että lapset saavat äänensä kuuluviin, mikä lisää heidän osallisuuttaan heitä itseään koskevissa asioissa. Tutkimustulosten kautta varhaiskasvatuksen ammattilaiset tulevat tietoisemmiksi lasten kokemuksista, mikä auttaa heitä omien työtapojen kehittämisessä lapsilähtöisemmäksi sekä lasten ystävyyssuhteet paremmin huomioiviksi ja tukeviksi. Tutkimuksessa haetaan vastausta tutkimustehtävään: Millaisia kokemuksia lapsilla on ystävyydestä vuorohoidossa?
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme varhaiskasvatusta ja vuorohoitoa sekä päiväkoti-ikäisten lasten ystävyyttä. Varhaiskasvatus ja vuorohoito ovat konteksteja, joissa lasten ystävyys tässä tutkimuksessa toteutuu. Lasten ystävyyttä tarkastelemme erityisenä toverisuhteena, jossa leikillä on suuri merkitys. Käsittelemme myös ystävyyden merkitystä, sen toteutumista päiväkotiympäristössä ja päiväkoti-ikäisen lapsen sosiaalista kehitystä.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineiston keräsimme toukokuussa 2010 teemahaastattelulla neljältä 4-6 -vuotiaalta lapselta. Aineiston analyysin toteutimme aineistolähtöisesti käyttäen analyysitapana teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan lapsilla oli pitkäkestoisia ystävyyssuhteita toisiin vuorohoidossa oleviin lapsiin. Ystävyyden toteutumisessa suuri merkitys oli leikillä, sillä lapset määrittelivät ystävän leikin kautta. Päivähoidossa tulisikin tukea lasten välisiä ystävyyssuhteita järjestämällä tilaa ja aikaa erityisesti lasten vapaalle leikille. Tulosten mukaan lapset kokivat päiväkodissa olon mielekkääksi juuri siellä olevien ystävien ja leikkimahdollisuuksien vuoksi. Vuorohoidon erityispiirteet muovasivat lasten välistä ystävyyttä, sillä vuorohoitoympäristö sisälsi lasten leikkiä, ja sitä kautta myös ystävyyttä, mahdollistavia ja häiritseviä tekijöitä. Vuorohoidossa olevat lapset osoittautuivat helposti muiden lasten kanssa toimeentuleviksi, kykeneviksi liittymään erilaisiin ryhmiin, leikkimään erilaisissa kokoonpanoissa ja luomaan uusia toverisuhteita vaivatta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelemme varhaiskasvatusta ja vuorohoitoa sekä päiväkoti-ikäisten lasten ystävyyttä. Varhaiskasvatus ja vuorohoito ovat konteksteja, joissa lasten ystävyys tässä tutkimuksessa toteutuu. Lasten ystävyyttä tarkastelemme erityisenä toverisuhteena, jossa leikillä on suuri merkitys. Käsittelemme myös ystävyyden merkitystä, sen toteutumista päiväkotiympäristössä ja päiväkoti-ikäisen lapsen sosiaalista kehitystä.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineiston keräsimme toukokuussa 2010 teemahaastattelulla neljältä 4-6 -vuotiaalta lapselta. Aineiston analyysin toteutimme aineistolähtöisesti käyttäen analyysitapana teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan lapsilla oli pitkäkestoisia ystävyyssuhteita toisiin vuorohoidossa oleviin lapsiin. Ystävyyden toteutumisessa suuri merkitys oli leikillä, sillä lapset määrittelivät ystävän leikin kautta. Päivähoidossa tulisikin tukea lasten välisiä ystävyyssuhteita järjestämällä tilaa ja aikaa erityisesti lasten vapaalle leikille. Tulosten mukaan lapset kokivat päiväkodissa olon mielekkääksi juuri siellä olevien ystävien ja leikkimahdollisuuksien vuoksi. Vuorohoidon erityispiirteet muovasivat lasten välistä ystävyyttä, sillä vuorohoitoympäristö sisälsi lasten leikkiä, ja sitä kautta myös ystävyyttä, mahdollistavia ja häiritseviä tekijöitä. Vuorohoidossa olevat lapset osoittautuivat helposti muiden lasten kanssa toimeentuleviksi, kykeneviksi liittymään erilaisiin ryhmiin, leikkimään erilaisissa kokoonpanoissa ja luomaan uusia toverisuhteita vaivatta.