Varhaisen tuen toimintamalli esimiestyön tueksi: : Kaupanalan esimiesten kokemukset esimieskoulutuksen jälkeen
Saarinen, Jaana (2010)
Saarinen, Jaana
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814685
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, miten varhaisen tuen ja puheeksioton toimintamalli lähtee toteutumaan kohdeorganisaation käytännön esimiestyössä. Toimintamallin toteutumista ja hyödyntämistä tarkastellaan esimiesten kokemuksien näkökulmasta. Lisäksi tutkimus kerää kokemuksia siitä, miten toimintamallin käyttöön otto on heijastunut esimiesten, työntekijöiden ja työterveyshuollon väliseen yhteistyöhön.
Kyseessä on toimintatutkimus, jonka toiminnallinen osuus liittyi Tampereen työterveys ry. järjestämiin varhaisen tuen mallin koulutuksiin syksyllä 2009. Viiteen esimieskoulutustilaisuuteen osallistui yhteensä 51 lähiesimiestä Suomen Lähikauppa Oy:stä. Tutkimusaineisto kerättiin kolmen laadullisen kyselyaineiston avulla. Pääkysely kerättiin keväällä 2010 ja analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Kehittämistyön tekijän mukaan varhaisen tuen mallin keskeiset osa-alueet ovat; työhyvinvointi ja työkykyongelmien puheeksi ottaminen, sairauspoissaoloseuranta, esimies-alaiskeskustelut, työhön, työyhteisöön ja osaamiseen liittyvien ongelmien ratkaisu sekä työterveyshuollon kanssa tehtävä yhteistyö. Toiminnan toteutumista käsiteltiin näiden teoriaosuudessa määriteltyjen varhaisen tuen mallin osa-alueiden kautta.
Kyselyaineistoista selvisi, että varhaisen tuen toimintamalli on lisännyt esimiesten keinoja tarttua tilanteisiin ja helpottanut sekä madaltanut puheeksiottamisen kynnystä. Työntekijät ovat ottaneet pääsääntöisesti toimintamallin positiivisesti vastaan, vaikka negatiivistakin palautetta on tullut. Esimiehet kokivat yhteistyön työterveyshuollon kanssa lisääntyneen ja vahvistuneen varhaisen tuen toiminnan myötä. He kokivat toimintamallin madaltaneen kynnystä ottaa yhteyttä ja ohjamaan työntekijöitä työterveyshuoltoon ongelmatilanteissa.
Jatkossa on tärkeää varhaisen tuen toiminnan seuranta, arviointi ja sen jatkuvuuden turvaaminen. Tarpeellista on selvittää, miten esimiehet pystyvät säilyttämään oman jaksamisensa varhaisen tuen tilanteissa ja esimiestyön muutoksissa.
Kyseessä on toimintatutkimus, jonka toiminnallinen osuus liittyi Tampereen työterveys ry. järjestämiin varhaisen tuen mallin koulutuksiin syksyllä 2009. Viiteen esimieskoulutustilaisuuteen osallistui yhteensä 51 lähiesimiestä Suomen Lähikauppa Oy:stä. Tutkimusaineisto kerättiin kolmen laadullisen kyselyaineiston avulla. Pääkysely kerättiin keväällä 2010 ja analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Kehittämistyön tekijän mukaan varhaisen tuen mallin keskeiset osa-alueet ovat; työhyvinvointi ja työkykyongelmien puheeksi ottaminen, sairauspoissaoloseuranta, esimies-alaiskeskustelut, työhön, työyhteisöön ja osaamiseen liittyvien ongelmien ratkaisu sekä työterveyshuollon kanssa tehtävä yhteistyö. Toiminnan toteutumista käsiteltiin näiden teoriaosuudessa määriteltyjen varhaisen tuen mallin osa-alueiden kautta.
Kyselyaineistoista selvisi, että varhaisen tuen toimintamalli on lisännyt esimiesten keinoja tarttua tilanteisiin ja helpottanut sekä madaltanut puheeksiottamisen kynnystä. Työntekijät ovat ottaneet pääsääntöisesti toimintamallin positiivisesti vastaan, vaikka negatiivistakin palautetta on tullut. Esimiehet kokivat yhteistyön työterveyshuollon kanssa lisääntyneen ja vahvistuneen varhaisen tuen toiminnan myötä. He kokivat toimintamallin madaltaneen kynnystä ottaa yhteyttä ja ohjamaan työntekijöitä työterveyshuoltoon ongelmatilanteissa.
Jatkossa on tärkeää varhaisen tuen toiminnan seuranta, arviointi ja sen jatkuvuuden turvaaminen. Tarpeellista on selvittää, miten esimiehet pystyvät säilyttämään oman jaksamisensa varhaisen tuen tilanteissa ja esimiestyön muutoksissa.