JAKAMATTOMIIN LÄHETYKSIIN LIITTYVIEN ONGELMIEN KOHDENTAMINEN : Case: Schenker Cargo Oy
Saarela, Ilkka-Otso (2010)
Saarela, Ilkka-Otso
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814737
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kohdentaa ongelmat, jotka liittyvät Schenker Cargo Oy:n Mobaus-toiminnanohjausjärjestelmässä näkyviin jakamattomiin lähetyksiin. Nämä ongelmat olivat suurelta osin järjestelmään liittyviä, sillä suuri osa niistä lähetyksistä, jotka järjestelmän mukaan olivat jääneet jakamatta, oli todellisuudessa jaettu. Tutkimus rajattiin koskemaan vain niitä jakamattomia lähetyksiä, jotka liittyivät Schenker Cargo Oy:n Helsingin C-terminalista tapahtuvaan kappaletavaran jakelutoimintaan. Tutkimus tehtiin ajojärjestelyn näkökulmasta.
Luonteeltaan tutkimus oli kvantitatiivinen, vaikka mukana oli myös kvalitatiivista aineistoa. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin Mobaus-järjestelmässä olevalta KJA-00-jakosuunnittelupöydältä, josta pystytään toteamaan lähetykset, jotka ovat jääneet jakamatta. Nämä lähetykset analysoitiin lähetyskohtaisesti ja tulokset kirjattiin Excel-taulukkoon.
Otannan perusteella voitiin todeta seuraavaa: Mobaus-toiminnanohjausjärjestelmän KJA-00-jakosuunnittelupöydällä näkyvistä jakamattomista lähetyksistä 41 % oli lähetyksiä, jotka oli siirretty Schenker Expressille, 36 %:ssa virhe ei liittynyt suoraan C-terminaalin jakelutoimintaan, 18 % oli jäänyt jakamatta, 4 % oli kiinnitetty väärin ja 1 %:ssa oli tapahtunut virhe rahtikirjan kiinnitysvaiheessa.
Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että suurimpaan osaan niistä jakamattomista lähetyksistä, jotka näkyivät jakosuunnittelupöydällä, ajojärjestely pystyi vaikuttamaan vain korjaavilla toimilla. Ajojärjestely pystyi vaikuttamaan toimillaan suoraan vain 23 %:iin järjestelmässä näkyvistä lähetyksistä.
Luonteeltaan tutkimus oli kvantitatiivinen, vaikka mukana oli myös kvalitatiivista aineistoa. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin Mobaus-järjestelmässä olevalta KJA-00-jakosuunnittelupöydältä, josta pystytään toteamaan lähetykset, jotka ovat jääneet jakamatta. Nämä lähetykset analysoitiin lähetyskohtaisesti ja tulokset kirjattiin Excel-taulukkoon.
Otannan perusteella voitiin todeta seuraavaa: Mobaus-toiminnanohjausjärjestelmän KJA-00-jakosuunnittelupöydällä näkyvistä jakamattomista lähetyksistä 41 % oli lähetyksiä, jotka oli siirretty Schenker Expressille, 36 %:ssa virhe ei liittynyt suoraan C-terminaalin jakelutoimintaan, 18 % oli jäänyt jakamatta, 4 % oli kiinnitetty väärin ja 1 %:ssa oli tapahtunut virhe rahtikirjan kiinnitysvaiheessa.
Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että suurimpaan osaan niistä jakamattomista lähetyksistä, jotka näkyivät jakosuunnittelupöydällä, ajojärjestely pystyi vaikuttamaan vain korjaavilla toimilla. Ajojärjestely pystyi vaikuttamaan toimillaan suoraan vain 23 %:iin järjestelmässä näkyvistä lähetyksistä.