Relationsskapande och samarbete mellan kulturaktörer och företag- förslag för Pro Arts & Business framtida verksamhet
Funck, Viveca (2010)
Funck, Viveca
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114900
Tiivistelmä
Intresset för kultur har ökat i dagens samhälle men tjänstesektorn inom branschen är fortfarande liten. Syftet med studien har varit att kartlägga om man kan integrera kultur i näringslivet och utreda hurdan roll föreningen Pro Arts & Business kunde ha i denna process. Det bör skapas bättre förutsättningar för kulturaktörernas verksamhetsmöjligheter och deras ställning inom branscherna bör tryggas. Att integrera kultur i näringslivet skulle gynna både företag och kulturaktörer. Pro Arts & Business är en ideell förening som fungerar som en är en brobyggare mellan kulturaktörer, företagare och samfund. Det sekundära syftet med studien var att belysa föreningens möjligheter att förbättra samarbetet mellan företag och kulturaktörer i Östra Nyland och genom detta påverka arbetsklimat, hälsa och välfärd på arbetsplatsen. För att kunna komma till ett slutresultat har man först definierat vilka aktörerna på marknaden är, undersökt hur man skapar goda relationer och ett samarbete. Ett av de största problemen som uppstod var de felaktiga uppfattningarna och attityderna aktörerna hade om varandra. Att kunna vidga sina vyer och ställa om sig är väldigt svårt. Studien är utförd med hjälp av kvalitativa djupintervjuer med kulturaktörer och företagsrepresentanter. Eftersom undersökningsområdet kräver fördjupningar bland annat inom relationsskapandet innebär det att studien måste bygga på kvalitativa forskningsmetoder som ger en möjlighet till mer flexibla och fria svar. Sammanfattningsvis har man kommit till det resultatet att det finns en möjlighet för kulturaktörer och företag att utföra ett samarbete tillsammans men det krävs fortsatt forskning och utveckling på området.