Ikälinja ikääntyvän maahanmuuttajan arjessa.
Lahti, Suvi; Huotari, Sina (2010)
Lahti, Suvi
Huotari, Sina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814731
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin T-Seniorit -projektille, jossa kartoitettiin erilaisia keinoja edistää ikääntyvän väestön hyvinvointia hyödyntäen teknologiaa sekä Tukea ja toimintakykyä arkeen projektille, joka on suunnattu maahanmuuttajille. Hankkeen tavoitteena on tarkoitus
edistää kotona asumista mahdollisimman pitkään ja ylläpitää ikäihmisten toimintakykyä.
Tavoitteenamme oli tutkia, tukeeko interaktiivinen kosketusnäyttö, Ikälinja ikääntyvän maahanmuuttajan arkea ja miten se näyttäytyy siinä. Tarkoituksemme oli selvittää
T-Seniorit -projektin asiakkaiden kokemuksia Ikälinjan käytöstä. Pyrkimyksenämme oli antaa näkemyksiä mahdollisista kehitysehdotuksista ja toiveista, joita käyttäjillä oli Ikälinjan palveluiden suhteen. Opinnäytetyömme on osa T-Seniorit -projektin loppuarviointia.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä teemahaastattelut viidelle Tukea ja toimintakykyä arkeen -projektin asiakkaille, jotka olivat
myös mukana T-Seniorit -projektissa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysitapana käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineisto kerättiin kesällä ja syksyllä 2010. Opinnäytetyömme teoreettisina viitekehyksinä olivat ikääntyminen, toimintakyky, toimijuus, ikääntyneet ja teknologia.
Haastatteluiden tulosten perusteella voidaan todeta, että kaikki haastatellut pitivät Ikälinjan venäjänkielisten omasta keskusteluhuoneesta. Ikälinjan käyttö oli helppo oppia. Ikälinjan osuus ikääntyneen maahanmuuttajan arjessa oli vähäinen. Kehitettävääkin löytyi esimerkiksi laitteen teknisen toimivuuden kannalta sekä palveluiden käytön osalta.
Haastatteluiden perusteella tuli ilmi, että vaikka Ikälinja luo turvallisuuden tunnetta ja luo uuden keinon pitää tuttuihin yhteyttä, sen käytöstä ei oltaisi valmiita maksamaan. Ikälinjasta tällaisenaan ei ole merkittävää tukea ikääntyvän maahanmuuttajan arkeen, mutta yleismielikuva Ikälinjasta ja sen mahdollisuuksista ovat positiiviset.
edistää kotona asumista mahdollisimman pitkään ja ylläpitää ikäihmisten toimintakykyä.
Tavoitteenamme oli tutkia, tukeeko interaktiivinen kosketusnäyttö, Ikälinja ikääntyvän maahanmuuttajan arkea ja miten se näyttäytyy siinä. Tarkoituksemme oli selvittää
T-Seniorit -projektin asiakkaiden kokemuksia Ikälinjan käytöstä. Pyrkimyksenämme oli antaa näkemyksiä mahdollisista kehitysehdotuksista ja toiveista, joita käyttäjillä oli Ikälinjan palveluiden suhteen. Opinnäytetyömme on osa T-Seniorit -projektin loppuarviointia.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä teemahaastattelut viidelle Tukea ja toimintakykyä arkeen -projektin asiakkaille, jotka olivat
myös mukana T-Seniorit -projektissa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysitapana käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineisto kerättiin kesällä ja syksyllä 2010. Opinnäytetyömme teoreettisina viitekehyksinä olivat ikääntyminen, toimintakyky, toimijuus, ikääntyneet ja teknologia.
Haastatteluiden tulosten perusteella voidaan todeta, että kaikki haastatellut pitivät Ikälinjan venäjänkielisten omasta keskusteluhuoneesta. Ikälinjan käyttö oli helppo oppia. Ikälinjan osuus ikääntyneen maahanmuuttajan arjessa oli vähäinen. Kehitettävääkin löytyi esimerkiksi laitteen teknisen toimivuuden kannalta sekä palveluiden käytön osalta.
Haastatteluiden perusteella tuli ilmi, että vaikka Ikälinja luo turvallisuuden tunnetta ja luo uuden keinon pitää tuttuihin yhteyttä, sen käytöstä ei oltaisi valmiita maksamaan. Ikälinjasta tällaisenaan ei ole merkittävää tukea ikääntyvän maahanmuuttajan arkeen, mutta yleismielikuva Ikälinjasta ja sen mahdollisuuksista ovat positiiviset.