Barn med ADHD - hur man som daghemspersonal kan främja den sociala utvecklingen
Johansson, Magdalena (2010)
Johansson, Magdalena
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214997
Tiivistelmä
Jag har i mitt examensarbete valt att skriva om hur daghemspersonal kan främja den sociala utvecklingen hos barn med ADHD. Mitt syfte med undersökningen är få fram hur personalen på ett daghem skall gå tillväga och vilka metoder de använder för att gynna den sociala utvecklingen hos dessa barn. Jag ville även ta reda på hur dessa metoder i så fall fungerar hos barnen. Mina frågeställningar är; Vilka metoder kan man som personal på ett daghem använda sig av för att främja den sociala utvecklingen hos barn med ADHD? Fungerar dessa arbetsmetoder och i så fall hur?
Jag har valt att använda mig av en kvalitativ insamlingsmetod och därmed gjort tre temaintervjuer. Samtliga informanter har jobbat på ett daghem där det finns barn med ADHD. Intervjuerna var individuella och informanterna hade möjlighet att förbereda sig på förhand.
Jag kom fram till i mitt resultat att det finns olika metoder att kunna främja den sociala utvecklingen hos barn med ADHD. Belöningssystem var den metod som fungerade bäst. Stöd från vuxna och lekar med inte alltför mycket regler, samt regelbundna pauser i de olika sysselsättningarna är mycket viktiga för dessa barn. Det krävs mycket arbete och tålamod från daghemspersonalen för att främja de sociala färdigheterna hos barn med ADHD. In my bachelor’s thesis I chose to write about children with ADHD and how personnel at a kindergarten can promote the social development. The purpose with this research is to find out how personnel in a kindergarten can proceed and which methods they can use to support the social development for these children. I also want to find out how these methods work in practic. My research questions are; Which methods can you use to promote the social development as personnel in a kindergarten with children with ADHD? Do these methods work and in that case how?
The method of this research is qualitative and I´ve done three interviews. All of the informants have been working in a kindergarten where there were children with ADHD. The interviews were individual and the informants had the opportunity to prepare themselves in advance.
In my result I found out that there are different methods to promote the social development with children with ADHD. The “reward-system” is the method that works best. Support from adults, games with not so many rules and regular breaks are important for these children. It demands a lot of work and patience from the staff at a kindergarten to promote the social ability.
Jag har valt att använda mig av en kvalitativ insamlingsmetod och därmed gjort tre temaintervjuer. Samtliga informanter har jobbat på ett daghem där det finns barn med ADHD. Intervjuerna var individuella och informanterna hade möjlighet att förbereda sig på förhand.
Jag kom fram till i mitt resultat att det finns olika metoder att kunna främja den sociala utvecklingen hos barn med ADHD. Belöningssystem var den metod som fungerade bäst. Stöd från vuxna och lekar med inte alltför mycket regler, samt regelbundna pauser i de olika sysselsättningarna är mycket viktiga för dessa barn. Det krävs mycket arbete och tålamod från daghemspersonalen för att främja de sociala färdigheterna hos barn med ADHD.
The method of this research is qualitative and I´ve done three interviews. All of the informants have been working in a kindergarten where there were children with ADHD. The interviews were individual and the informants had the opportunity to prepare themselves in advance.
In my result I found out that there are different methods to promote the social development with children with ADHD. The “reward-system” is the method that works best. Support from adults, games with not so many rules and regular breaks are important for these children. It demands a lot of work and patience from the staff at a kindergarten to promote the social ability.