Markkinoisitko Facebookissa? : Tapaustutkimus Kemi-Tornio alueen yrityksille
Saukonoja, Jenni (2010)
Saukonoja, Jenni
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215056
Tiivistelmä
Saukonoja, Jenni 2010. Markkinoisitko Facebookissa? Tapaustutkimus Kemi-Tornio alueen yrityksille. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Liiketalouden koulutusohjelma. 41 sivua. 1 liite.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten ja kuinka aktiivisesti Kemi-Tornio alueen yritykset markkinoivat sosiaalisen median palvelussa Facebookissa sekä millaista hyötyä ne ovat toiminnallaan tavoittaneet. Opinnäytetyössäni käytin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Lähetin 15 yritykselle sähköisesti kymmenestä kysymyksestä muodostuvan kyselyn, johon vastasi yhdeksän yritystä. Toteutin kyselyn keväällä 2010 ja vastaukset käsittelin työssäni nimettömänä.
Tutkimustuloksista selvisi, että helppous ja edullisuus olivat pääsyynä yritysten päätökseen alkaa markkinoida Facebookissa. Yritykset odottivat Facebookin myös lisäävän niiden tunnettuutta ja mahdollistavan nopean kommunikoinnin asiakkaiden kanssa. Tutkimuksessa selvisi, että jokainen yritys oli kokenut jonkinlaista hyötyä markkinoidessaan Facebookin kautta. Suurimmiksi hyödyiksi yrittäjät mainitsivat yrityksen tunnettuuden nousun, asiakkaiden aktiivisuuden lisääntyneisyyden, nopean ja reaaliaikaisen kommunikoinnin asiakkaan ja yrityksen välillä. Facebookin avulla koettiin saaneen myös yrityksen toiminnalle hyödyllistä tietoa asiakkaista sekä muista yritystoimintaan liittyvistä asioista.
Avainsanat: markkinointi, digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media ja sosiaalinen yhteisö
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten ja kuinka aktiivisesti Kemi-Tornio alueen yritykset markkinoivat sosiaalisen median palvelussa Facebookissa sekä millaista hyötyä ne ovat toiminnallaan tavoittaneet. Opinnäytetyössäni käytin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Lähetin 15 yritykselle sähköisesti kymmenestä kysymyksestä muodostuvan kyselyn, johon vastasi yhdeksän yritystä. Toteutin kyselyn keväällä 2010 ja vastaukset käsittelin työssäni nimettömänä.
Tutkimustuloksista selvisi, että helppous ja edullisuus olivat pääsyynä yritysten päätökseen alkaa markkinoida Facebookissa. Yritykset odottivat Facebookin myös lisäävän niiden tunnettuutta ja mahdollistavan nopean kommunikoinnin asiakkaiden kanssa. Tutkimuksessa selvisi, että jokainen yritys oli kokenut jonkinlaista hyötyä markkinoidessaan Facebookin kautta. Suurimmiksi hyödyiksi yrittäjät mainitsivat yrityksen tunnettuuden nousun, asiakkaiden aktiivisuuden lisääntyneisyyden, nopean ja reaaliaikaisen kommunikoinnin asiakkaan ja yrityksen välillä. Facebookin avulla koettiin saaneen myös yrityksen toiminnalle hyödyllistä tietoa asiakkaista sekä muista yritystoimintaan liittyvistä asioista.
Avainsanat: markkinointi, digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media ja sosiaalinen yhteisö