"Onpas taitava hiiri" -5-6-vuotiaan lapsen itsetunnon tukeminen päiväkodissa liikuntakasvatuksen avulla
Vanonen, Miia; Sormunen, Elina (2010)
Vanonen, Miia
Sormunen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315082
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toiminnallinen ja keskittyy 5-6-vuotiaan lapsen itsetunnon tukemiseen liikuntakasvatuksen avulla. Toteutimme toiminnallisen osuuden kevään 2010 aikana Vantaan kaupungin päiväkodissa, kahdesti viikossa kuukauden ajan, yhteensä kahdeksan kertaa.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää, kuinka liikuntakasvatuksen avulla voidaan antaa lapsille onnistumisen kokemuksia ja sen myötä antaa eväitä lapsen itsetunnon vahvistamiselle. Koska itsetunto on aiheena erittäin laaja, olemme sen vuoksi keskittyneet tarkkailemaan itsetunnon tukemista liikuntakasvatuksen ja siinä tapahtuvien onnistumisen kokemusten avulla. Selvennämme myös miksi liikunnalla on niin suuri merkitys lapsen itsetunnolle.
Työmme taustalla olemme hyödyntäneet Nuori Suomen liikuntaleikkikoulu-hanketta. Liikunta-leikkikoulun päätarkoituksena on tukea jokaisen lapsen yksilöllistä ja kokonaisvaltaista kehit-tymistä hänen omista lähtökohdistaan. Liikunnallinen kehitys ei ole ainoa asia, johon kiinnitetään huomiota, vaan myös lapsen yhteistyötaidot sekä tunne-elämä ovat tärkeitä asioita. Liikuntaleikkikoulussa korostetaan erityisesti lapsilähtöistä työtapaa, joka edistää lapsen oppimista ja takaa jokaiselle lapselle onnistumisen elämyksiä.
Nykymaailmassa lasten liikkumista rajoitetaan jatkuvasti. Toimintamme tavoitteena olikin antaa uusia välineitä lapsen itsetunnon tukemiseen ja tarjota onnistumisen kokemuksia liikunnan avulla. Pyrimme luomaan lapsille mahdollisimman avoimen ja turvallisen ympäristön liikuntatuokioihin, jotta mahdollisimman monille onnistumisen kokemuksille ja positiivisille elämyksille saatiin luotua paras mahdollinen ilmapiiri. Tärkeimpänä tekijänä pidimme aikuisten sitoutuneisuutta ja kannustavaa ohjausotetta sekä toiminnan lapsilähtöisyyttä. Lasten päästessä vaikuttamaan toiminnan sisältöön, lisääntyy samalla myös heidän motivaationsa ja aktiivisuutensa toimintaa kohtaan.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää, kuinka liikuntakasvatuksen avulla voidaan antaa lapsille onnistumisen kokemuksia ja sen myötä antaa eväitä lapsen itsetunnon vahvistamiselle. Koska itsetunto on aiheena erittäin laaja, olemme sen vuoksi keskittyneet tarkkailemaan itsetunnon tukemista liikuntakasvatuksen ja siinä tapahtuvien onnistumisen kokemusten avulla. Selvennämme myös miksi liikunnalla on niin suuri merkitys lapsen itsetunnolle.
Työmme taustalla olemme hyödyntäneet Nuori Suomen liikuntaleikkikoulu-hanketta. Liikunta-leikkikoulun päätarkoituksena on tukea jokaisen lapsen yksilöllistä ja kokonaisvaltaista kehit-tymistä hänen omista lähtökohdistaan. Liikunnallinen kehitys ei ole ainoa asia, johon kiinnitetään huomiota, vaan myös lapsen yhteistyötaidot sekä tunne-elämä ovat tärkeitä asioita. Liikuntaleikkikoulussa korostetaan erityisesti lapsilähtöistä työtapaa, joka edistää lapsen oppimista ja takaa jokaiselle lapselle onnistumisen elämyksiä.
Nykymaailmassa lasten liikkumista rajoitetaan jatkuvasti. Toimintamme tavoitteena olikin antaa uusia välineitä lapsen itsetunnon tukemiseen ja tarjota onnistumisen kokemuksia liikunnan avulla. Pyrimme luomaan lapsille mahdollisimman avoimen ja turvallisen ympäristön liikuntatuokioihin, jotta mahdollisimman monille onnistumisen kokemuksille ja positiivisille elämyksille saatiin luotua paras mahdollinen ilmapiiri. Tärkeimpänä tekijänä pidimme aikuisten sitoutuneisuutta ja kannustavaa ohjausotetta sekä toiminnan lapsilähtöisyyttä. Lasten päästessä vaikuttamaan toiminnan sisältöön, lisääntyy samalla myös heidän motivaationsa ja aktiivisuutensa toimintaa kohtaan.