Puhuvasta päästä tunteiden tulkiksi : laulajan polkuja tunteesta tulkintaan
Iisala, Tiina (2010)
Iisala, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814686
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni laulun tulkintaa esiintyjän kannalta. Pohdin, minkälai-sista asioista hyvä tulkinta syntyy. Käsittelen asiaa itseni kautta ja kerron, minkä-laisia ongelmia minulla on ollut laulun tulkinnan kanssa. Olen huomannut keskit-tyväni helposti pelkästään tuntemaan aitoja tunteita esiintyessäni. Yleisön kannal-ta tärkeämpää olisi kuitenkin tunteen välittäminen ja siirtäminen katsojille. Tässä työssä yritän löytää polun tunteesta tunteen välittämiseen. Minulla ei ole tapana käyttää suuria eleitä omana itsenäni. Opinnäytetyössäni pohdin myös sitä, miten löytää luonnollisia tapoja liikkua ja elehtiä esiintymistilanteessa, kun moni liike tuntuu omasta mielestä teeskentelyltä. Pohdin yleisön suhdetta esiintyjään sekä sitä, ketä varten esiintyjä esiintyy.
Järjestin opinnäytetyöhöni liittyen konsertin, jossa kokeilin pohtimiani asioita käytännössä ja haastattelin yleisöä konsertin jälkeen. Lopussa avaan konsertissa oivaltamiani asioita ja pohdin saamiani vastauksia. In my scholarly thesis I examine the interpretation in singing, from a performer´s point of view. I contemplate what makes a good interpretation. I examine these things through my own experience as an artist, and explain what kind of problems I´ve had as an interpreter of song. I have noticed that when I perform, I easily ap-ply my mind to my own real feelings. Instead of concentrating on my own feel-ings, it would be much better to become the vehicle for transferring feelings to the audience. In this scholarly thesis I try to find the path from feeling to transmitting a feeling. In my personal life my physical gestures are subtle. So I examine how to find natural ways to move and gesture physically while performing, even when many gestures and movements may feel somehow fake. I contemplate the rela-tionship between the performer and the audience, and for whom the singer is ac-tually singing.
As part of my scholarly thesis, I held a concert, where I experimented with these things in practice. I interviewed the audience after the concert. In the last section I analyze the concert through my own experiment and by the audience´s comments.
Järjestin opinnäytetyöhöni liittyen konsertin, jossa kokeilin pohtimiani asioita käytännössä ja haastattelin yleisöä konsertin jälkeen. Lopussa avaan konsertissa oivaltamiani asioita ja pohdin saamiani vastauksia.
As part of my scholarly thesis, I held a concert, where I experimented with these things in practice. I interviewed the audience after the concert. In the last section I analyze the concert through my own experiment and by the audience´s comments.