Socialt samspel och vänskapsrelationer mellan barn med Downs syndrom och jämnåriga
Haapakorpi, Heidi (2010)
Haapakorpi, Heidi
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215062
Tiivistelmä
Detta examensarbete har som syfte att beskriva kännetecknande drag för socialt samspel och vänskapsrelationer mellan barn med Downs syndrom och jämnåriga barn utan funktionshinder. Ytterligare beskrivs hur jämnåriga barn förhåller sig till inklusion av barn med Downs syndrom i deras daghemsgrupp eller skolklass. De socialpedagogiska begreppen inklusion och delaktighet är centrala för detta arbete som lyfts fram i den teoretiska referensramen likt Downs syndrom. Metoden som används för examensarbetet är en litteraturstudie där nio vetenskapliga artiklar bearbetas systematiskt med hjälp av innehållsanalys för att komma fram till resultaten. Resultaten av detta arbete visar att både jämlikt och ojämlikt socialt samspel kan observeras mellan barn med Downs syndrom och jämnåriga. Jämlikt samspel kan observeras då en aktivitet är relativt enkel och ofta styrda av barnen själva. Då inklusion inom skolklassen är fungerande främjar det uppkomsten av ömsesidiga relationer. Ojämlikt samspel observeras i olika situationer där jämnåriga framhåller sig själva som mer kompetenta än barnet med Downs syndrom. Det visar sig att barn och ungdomar med Downs syndrom är relativt beroende av vuxnas insatser för att komma i kontakt med andra barn. This thesis aims to describe the characteristics of social interaction and friendships be-tween children with Down syndrome and peers without disabilities. A further aim is to describe how peers relate to inclusion of children with Down syndrome in their kinder-garten group or school class. The social pedagogic concepts inclusion and participation are central for this thesis and they are highlighted in the theoretical part as well as Down syndrome. The method used for this thesis is a literature review of nine articles, which are systematically processed by using a content analysis to achieve the results. The results of this thesis shows, that equal and unequal interaction can be observed between children with Down syndrome and peers. Equal interaction can be observed when an activity is relatively simple and often driven by the children themselves. When inclusion is func-tioning within a school class it promotes more reciprocal relations. Unequal interaction is observed in various situations in which peers out themselves as more competent than the child with Down syndrome. Children and adolescents with Down syndrome are relatively dependent on adults´ efforts to connect with other children.